Levennetty nelostieveisi Vehniän peltoja
Urakoija Ismo Palonen paalasi keskiviikkona tuorerehua Timo Hirven pellolla Laukaan Vehniällä. Peltolohkot ovat molemmin puolin nelostietä. Sami Karppinen Kuva: Viestilehtien arkistoLAUKAA (MT)
Suomen valtaväylä nelostie aiotaan parantaa moottoritieksi tai moottoriliikennetieksi Jyväskylän ja Äänekosken välillä. Laukaan Vehniän kylän asukkaat saivat tietoa hankkeesta ja sen ympäristövaikutusten arvioinnista (yva) keskiviikkoiltana kyläkoulullaan.
”Alustavat vaihtoehdot ovat tien leventäminen nykyisellä paikalla tai Iso-Hirvanen -nimisen järven kiertäminen itäpuolelta”, Sito Oy:n yva-vastuuhenkilö Veli-Markku Uski kertoi.
Järven kiertämiseen on useampia vaihtoehtoisia reittejä.
Reiteistä ainakin yksi kulkisi liito-oravien elinalueen läpi.
Uskin mukaan seudulla on Suomen tihein liito-oravakanta. Liitekarttoihin oli merkattu 12 liito-oravien elinaluetta.
Nykyisen tien leventäminen toisi kylän peltoaukealle ainakin kaksi eritasoliittymää ja rinnakkaistieverkon.
Tien linjaus jakaa kyläläisten mielipiteet, asuinpaikan ja peltojen sijainnin mukaisesti. Jari Kyyhkyselle sopisi paremmin nykyisen tien leventäminen.
Järven kiertävä uusi tielinja pirstoisi Kyyhkysen peltolohkoja ja halkaisisi yhden kahtia. ”Vanha tielinja olisi järkevin”.
Itäisen vaihtoehdon puolesta kylän lähetystö on käynyt jo kolmen eduskunnan ja kahden liikenneministerin puheilla. Yrittäjä Kirsi Vihanti on kerännyt nimiä listaan, joka vaatii uutta itäistä väylää.
Vihanti muutti kylälle vuonna 1991. Itäinen vaihtoehto menisi tontin takaa.
”Nyt on ihan sama, mistä parannettu tie kulkisi. Aamuisin ja iltapäivisin on vaikeaa päästä sivutieltä nelostien liikenteen sekaan”, Vihanti sanoo.
”Päärakennus jäisi teiden alle, navetta mahtuisi nippa nappa olemaan”, Timo Hirvi kertoo nykyisen tielinjan levennyshaitat. Navetta on valmistunut vuonna 2001.
Järven kiertävä tielinja jättäisi Juha Hovilaisen navetan sillan alle, vuokrapellot molemmin puolin moottoritietä.
Yksikään Vehniän kylän asukas ei kiistä, etteikö sujuvampaan liikkumiseen olisi tarvetta. Kesäasukas Asko Lipsanen luonnehtii nelostien liikennettä karseaksi. Sivutieltä sekaan pääsy on vaikeaa.
Traktorilla nelostien ylittäminen vaatii pahimpaan aikaan melkein eväät, että jaksaa odottaa sopivaa rakoa.
Lipsanen kannattaa veronmaksajille halvinta vaihtoehtoa. Hänen mielestään se on itäinen reitti, jolloin nykyinen nelostie jäisi paikallisliikenteen käyttöön.
Liikennöitsijä Jukka Karjalainen toivoi, että asiaa katsottaisiin myötäkarvaan, ei vastustaen. Kunnalla ei ole rahaa paikallisteihin, nelostiehankkeen kautta nekin saataisiin kylälle.
Sito Oy:n liikenne- ja tiesuunnittelija Matti Jäntti esitteli mahdolliset tielinjavaihtoehdot. Hänen mielestään myös joukkoliikenne ja melu pitää ottaa huomioon viimeistään silloin, kun tarkempia suunnitelmia ryhdytään laatimaan.
Keski-Suomen elykeskuksen projektipäällikkö Kari Komi vakuutti, että toistaiseksi kaikki esitetyt vaihtoehdot ovat mahdollisia.
Ympäristövaikutusten arviointiohjelman tuloksia esitellään kyläläisille todennäköisesti tämän vuoden lokakuussa.
REIJO VESTERINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
