Huono hoito moninkertaistaa maanteiden korjaustarpeen
Teiden ja väylien hoidosta on tingitty miljardeja euroja. Se kostautuu, sillä teiden kunnostus maksaa monta kertaa enemmän kuin niiden ylläpito.Tällä hetkellä valtio keskittyy pääväylistä huolehtimiseen. Haja-asutusalueilla jopa asfalttitiet saavat rapistua rauhassa.
”Köyhän kannattaisi pitää omaisuudestaan parempaa huolta. Kun vesi pääsee halkeamista tien rakenteisiin, korjauskustannukset moninkertaistuvat”, toimitusjohtaja Jaakko Rahja Suomen tieyhdistyksestä toteaa.
Liikenneministeriö laskee, että teiden ja väylien hoidon rahoitusta pitäisi nostaa ainakin 100 miljoonalla eurolla.
Rahja kaipaa porkkanoita myös yksityisteiden peruskunnostuksiin. Se varmistaisi, että yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tarvitsemat kuljetukset toimisivat.
Asutuksen lisäksi alempaa tieverkkoa tarvitaan etenkin maa- ja metsätalouden ja pelastustoimen kuljetuksiin.
”Kun teiden kantavuus saadaan kuntoon, niiden käyttäjät kyllä huolehtivat aurauksesta ja ylläpidosta”, sanoo Rahja.
Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) mukaan tienpidon lisärahoitus on tiukassa. Lähinnä kyse on rahojen siirtelystä ministeriön sisällä.
”Vähintä mitä voitaisiin tehdä olisi tierahojen sitominen indeksiin. Nyt ne ovat reaalisesti vähentyneet vuosien varrella. Sen huomaavat kaikki tien käyttäjät.”
Kyllösen mukaan pian voi olla edessä tilanne, jossa vähäliikenteisiä teitä ei voida enää pitää ajettavassa kunnossa. Silloin poliitikkojen on pakko tehdä ikäviä päätöksiä siitä, mitkä väylät jätetään hoitamatta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

