Kansanedustajat arvostelevat matkustajaliikenteen kilpailutusmallia – "Yhtiöille syntyy kiusaus tehdä lyhytnäköisiä säästöjä"
Oppositiossa epäillään, että LVM:n esitys johtaa kermankuorintaan rautateillä.Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoi tänään tiedotustilaisuudessa, kuinka valtion rautatieyhtiö VR:n toiminnasta aiotaan eriyttää kolme uutta valtionyhtiötä huolehtimaan rautateiden kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöasioista, minkä jälkeen matkustajaliikenne avataan kilpailulle.
Irrotettavien valtionyhtiöiden palvelut ovat liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tasapuolisesti kaikkien tulevien rautatieliikenteen kilpailijoiden käytettävissä.
Rautatiekilpailun avaamisen toivotaan myös tarjoavan kaupungeille ja maakunnille mahdollisuuden järjestää omaa sopimusliikennettä, jolloin alueellinen liikennöinti kehittyisi.
Kilpailun avaaminen pyritään aloittamaan Etelä-Suomen taajamaliikenteestä aikaisintaan 2020-luvun alussa. Muualla VR:n yksinoikeus matkustajaliikenteen järjestämiseen voi päättyä jo vuoden 2024 lopussa, kun nykyinen sopimuskausi päättyy.
Kansanedustajien kommentit LVM:n esityksestä jakautuivat hallituksen uudistusta tukeviin ja opposition vastahakoisiin kantoihin.
VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja, perussuomalaisten Ville Tavio tyrmäsi tiedotteessaan liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelman kalustoyhtiön eriyttämisestä palvelemaan kaikkia tulevia rautatieliikenneyhtiöitä.
"Rautateiden matkustajaliikenteessä seuraa kermankuorinta. Yksityiset yritykset ajavat suositut ja kannattavat junareitit itselleen voitoksi, mutta valtio ajaa hiljaisemmat kannattamattomat yhteydet tappioksi veronmaksajien piikkiin", hän arvelee.
SDP:n Katja Taimela epäili yhtä lailla tiedotteessaan uudistuksen tarkoituksenmukaisuutta. Hän korosti, ettei valtion kilpailuttama liikenne ole aina ollut menestys.
"Kuka kehittää junaliikennettä jatkossa, mikäli sopimukset tehdään 3-5 vuoden mittaiseksi ja kalusto eriytetään yhtiöön? Yhtiöille syntyy kiusaus tehdä lyhytnäköisiä säästöjä henkilöstön ja kustannusten kautta, jolloin kärsivät matkustajat ja turvallisuus vieden koko alaa taaksepäin", Taimela huomauttaa.
Kokoomuksen Elina Lepomäki kiitteli uudistusta tiedotteessa mutta toppuutteli myös intoa laajentaa maakuntien roolia raideliikenteen murroksessa.
"Ennen kuin maakunnilla on oma aito budjettivastuu, tuo järjestämisvastuu houkutuksen osallistua kilpalaulantaan paremmista yhteyksistä valtion rahoilla. Kaupunkikeskusten rooli on sen sijaan ilmeinen paikallisliikenteen järjestämisessä ja nyt sille avautuu laajemmat mahdollisuudet", hän totesi.
Keskustan Mikko Savola huomautti puolestaan, että tasapuolisen kilpailun avulla voidaan korjata muun muassa Etelä-Pohjanmaan poikittaisliikenteeseen VR:n monopoliaikana syntyneitä ongelmia.
"Tähän asti Etelä-Pohjanmaalla on todettu käytännössä VR:n taipumattomuus toimivaan poikittaisliikenteeseen. Tekohengitettyjen junavuorojen aikataulut eivät palvele ihmisiä ja suosio on ollut sen mukaista. Nyt ongelman korjaamiseen tarjotaan työkalut."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

