Uusi ratavihreällä sähköllä
Lapin läpi on suunniteltu rautatietä jo 50 vuotta sitten, kun Porkosen rautamalmi oli löydetty. Nyt rautatietä puuhataan osaksi liikennevirtaa, joka suuntautuu Koillisväylän kautta Japaniin, Kiinan ja Kaakkois-Aasian mahtimaihin.
Riippumatta siitä, mitä kautta rautatieyhteys tehdään, junan liikuttamiseen tarvitaan jatkuvasti sähköä. Tämä sähkön voisi tuottaa vesivoimalla, johan on yhdistetty tuulivoima.
Tuulimylly padolle ja sen virralla pumpataan vettä takaisin padon yläpuolelle. Sillä tavalla liikenne menisi ikään kuin vihreää linjaa pitkin.
Lähienergialla kulkevat junat voisivat mennä Kitisen vartta nelostietä seuraillen kohti Jäämerta tai Kemijoen vartta koilliseen tähtäimenä Vienan meri. Tämä vaihtoehto vaatisi uusien vesivoimalaitosten perustamisen.
Eelis Pulkkinen
Raanujärvi
Sähkön voisi
tuottaa vesivoimalla, johon on yhdistetty tuulivoima.«
EELIS PULKKINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
