Animalia kampanjoiturkiksiavastaan
Eläinsuojeluliitto Animalia käynnisti maanantaina turkistarhausta vastustavan mainoskampanjan. Kampanjajulisteet näkyvät katukuvassa pääkaupunkiseudulla, lehdissä ja verkossa.
Yhdistyksen tavoitteena on lopettaa Suomesta turkistarhat viimeistään vuoteen 2025 mennessä.
Kampanjamainoksissa muun muassa muusikko Michael Monroe, näyttelijä Olga Temonen ja professori Jaakko Hämeen-Anttila esiintyvät turkiksettomissa vaatteissa ja perustelevat omin sanoin vaatevalintaansa.
”Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni jättäisi ostamatta esimerkiksi talvitakit, joiden hupussa on turkisreunus. Toivomme myös, että ihmiset keskittäisivät talvivaateostoksensa turkittomuuteen sitoutuneisiin vaateliikkeisiin”, Animalian toiminnanjohtaja Salla Tuomivaara kertoo.
Suomessa on noin tuhat turkistilaa. Niistä suurin osa on perheyrityksiä. Valtaosa turkistiloista sijaitsee Pohjanmaalla.
Viime vuonna Suomessa kasvatettiin 1,9 miljoonaa minkkiä, 1,8 miljoonaa kettua ja noin 108 000 suomensupia.
Suomen Turkiseläinkasvattajien liitto selvitytti viime keväänä suomalaisten suhtautumista elinkeinoonsa. TNS Gallupin tekemässä valtakunnallisessa kyselyssä 69 prosenttia vastaajista suhtautui myönteisesti turkiseläinten kasvattamiseen Suomessa.
HANNA LENSU
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
