Sähkösopimuksen kanssa kannattaa olla tarkkana – hintaerot jopa satoja euroja vuodessa
Sähkökriisin jälkeen pörssisähkösopimukset ovat olleet keskimäärin halvin vaihtoehto. Pörssisähkön hinta kuitenkin vaihtelee voimakkaasti.
KKV kertoo, että kuluttajaneuvonta ja kuluttaja-asiamies saavat vuosittain satoja sähköön liittyviä yhteydenottoja. LEHTIKUVA / Mikko Stig.Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV kehottaa kuluttajia olemaan tarkkana sähkösopimusta valittaessa. KKV selvitti sopimusten eroja ja totesi, että oikein valitulla sopimuksella kuluttaja voi säästää jopa satoja euroja vuodessa.
Sähkökriisin jälkeen pörssisähkösopimukset ovat olleet keskimäärin halvin vaihtoehto. Pörssisähkön hinta kuitenkin vaihtelee voimakkaasti.
”Sähkökriisin jälkeen erot eri sopimuksien välillä ovat kasvaneet merkittävästi. Kuluttajien kannattaakin olla entistä tarkempia sähkösopimusta valitessaan”, sanoo KKV:n tutkimusohjaaja Jan Jääskeläinen tiedotteessa.
Uusiutuvan energiantuotannon kasvu on myös lisännyt sähkön hintavaihteluita tuntuvasti.
Kuluttajan kannattaa pohtia, kuinka aktiivisesti haluaa seurata sähkömarkkinoita ja pystyykö ajoittamaan sähkönkulutusta halvoille hetkille. Jos sähkön hinnan epävarmuus huolestuttaa tai hinnan nousu voisi aiheuttaa talousvaikeuksia, määräaikainen sopimus on usein parempi vaihtoehto, koska sen hinta pysyy vakaana.
Oma kulutus vaikuttaa siihen, millainen sopimus sopii parhaiten. Kerrostalokaksion asukkaalla kulutus ja säätömahdollisuudet ovat vähäisemmät kuin sähkölämmittäjällä. Sopimuksen kulutusvaikutus voi kuulostaa hyvältä mahdollisuudelta säästää, mutta se edellyttää, että oikeasti voi ajoittaa ison osan kulutuksestaan halvoille tunneille.
Kuluttajan täytyy myös ottaa selvää keskeisistä sopimusehdoista, kuten määräaikaisen ja toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen eroista. Osalle kuluttajista tulee yllätyksenä, että määräaikainen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana samalla palveluntarjoajalla, ellei kuluttaja tee uutta sopimusta.
KKV kertoo, että kuluttajaneuvonta ja kuluttaja-asiamies saavat vuosittain satoja sähköön liittyviä yhteydenottoja. Ongelmia aiheuttavat KKV:n mukaan etenkin puhelinmyynnissä ja ständeillä myydyt sähkösopimukset. KKV kirjoittaa blogissa, että ständimyynti on ongelmallista muun muassa siksi, että kuluttajan ja myyjän keskustelusta ei jää tallennetta.
”KKV:n tutkimuksessa tuli ilmi myös omituinen ilmiö: moni kuluttaja tulee vahingossa vaihtaneeksi sähkösopimuksensa ständillä. Myyjän sinnikkään ylipuhumisen seurauksena kuluttaja voi lopulta pyytää tarjouksen ja antaa tätä varten yhteystietonsa. Kuluttajalle suuri yllätys on, kun hän löytääkin sähköpostistaan sopimusvahvistuksen”, KKV kertoo.
Jos kuluttaja huomaa tutkia sähköpostiin putkahtanutta "tarjousta" vasta 14 vuorokauden peruuttamisajan kuluttua umpeen, on hän voinut vaihtaa sähkösopimusta tahtomattaan.
Puhelinmyynnissä on samankaltaisia ongelmia, vaikka puhelinmyynnissä kaupatut sopimukset pitää vahvistaa kirjallisesti. Kirjallisen vahvistusmenettelyn noudattamisessa on kuitenkin selviä puutteita, KKV toteaa. KKV:n mukaan erityisen alttiita ongelmille ovat haavoittuvat kuluttajat, kuten iäkkäät ja muistisairaat.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



