
Pian monen lapsen pelto- ja metsälelu tarvitsee erillisen vakuutuksen − näin vältät harmin ja rahanmenon
Muutos koskee kaupungeissa näkyvien sähköpotkulautojen lisäksi myös muun muassa lasten sähköisiä autoja, senioriskoottereita ja mönkijöitä.
Jos uudet rajat ylittävää liikkumisvälinettä ei ole vakuutettu liikennevakuutuksella, on väline käyttökiellossa, eikä sillä saa ajaa esimerkiksi edes kotipihalla, pellolla tai metsässä. Kuva: Jaana KankaanpääKesäkuun alusta voimaan astuvan uuden liikennevakuutuslain mukaan yli 25 kilometriä tunnissa kulkevat tai yli 25 kiloa painavat moottoroidut liikkumisvälineet on vakuutettava liikennevakuutuksella, vaikka niitä ei käytettäisi tieliikenteessä.
OP-ryhmä muistuttaa tiedotteessaan, että muutos koskee kaupungeissa näkyvien sähköpotkulautojen lisäksi myös muun muassa lasten sähköisiä autoja, senioriskoottereita ja mönkijöitä. Muutos koskee myös esimerkiksi sähköskoottereita ja yksipyöräisiä tasapainolautoja.
Kuten todettua, vedenjakajana toimii yli 25 kilon paino tai yli 25 kilometrin tuntivauhti.
”Lakimuutoksen myötä on syytä tarkastaa kotoa löytyvien laitteiden paino ja rakenteelliset nopeudet. Jos rajat ylittyvät, tulee liikkumisvälineet jatkossa liikennevakuuttaa ja ottaa tarvittaessa täydentävä vapaaehtoinen kaskoturva. Suuri osa sähköpotkulaudoista jää painon ja nopeuden suhteen alle rajojen, jolloin ne eivät tarvitse liikennevakuutusta”, Pohjola-vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander neuvoo tiedotteessa.
Jos uudet rajat ylittävää liikkumisvälinettä ei ole vakuutettu liikennevakuutuksella, on väline käyttökiellossa, eikä sillä saa ajaa esimerkiksi edes kotipihalla, pellolla tai metsässä. On hyvä muistaa, että liikennevakuutuksen puuttuminen vaikuttaa vahingon sattuessa myös siihen, miten paljon korvauksia maksetaan.
Mikäli vakuuttamisvelvollisuus on laiminlyöty, ei henkilövahinkoihin liittyviä korvauksiakaan makseta vapaaehtoisista henkilövakuutuksista.
”On hyvä muistaa, että jo kotipihassakin voi sattua ja tapahtua: lasten sähkökäyttöisillä autoilla saatetaan törmäillä ja tasapainolaudalla kaatuilla”, Hiljander painottaa.
Liikennevakuutuksesta korvataan kuljettajalle koituvat vahingot sekä muille aiheutetut henkilö- ja omaisuusvahingot. Kolarin aiheuttaneen liikkumisvälineen omia vahinkoja korvataan vain, jos välineeseen on otettu laajempi kasko.
”On hyvä huomioida, että moni liikkumisväline on aiemmin kuulunut kotivakuutuksen piiriin, mutta lakimuutoksen jälkeen liikennevakuuttamisvelvollisuuden piiriin kuuluvien liikkumisvälineiden vahinkoja ei voida korvata kotivakuutuksesta tai kodin vastuuvakuutuksesta”, Hiljander kertoo.
Liikennevakuutuksesta korvataan kuljettajalle koituvat vahingot sekä muille aiheutetut henkilö- ja omaisuusvahingot. Kuva: Jaana KankaanpääSähköpyörien tapauksessa lain kohtelu eroaa hieman riippuen siitä, millainen pyörä on kyseessä. Pyörä ei nimittäin tarvitse liikennevakuutusta, jos se edellyttää liikkuakseen polkemista, sen moottorin maksimiteho on 250 W tai sen alle ja sen moottorin avustus kytkeytyy pois, kun nopeus saavuttaa 25 km/h. Muut sähköpyörät tarvitsevat liikennevakuutuksen, jos uudet rajat täyttyvät.
”Tehokkaammat ja nopeammat sähköavusteiset pyörät ja sähköpyörät ovat tarvinneet liikennevakuutuksen jo tähänkin asti. Kuitenkin suurin osa liikennevakuutusvelvollisuudesta vapaista sähköavusteisista pyöristä ja sähköpyöristä on kuulunut kotivakuutuksen piiriin ja yli 5 000 euroa arvokkaammille pyörille on saatettu ottaa arvotavaravakuutus”, Hiljander kertoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







