Empijät ja kokeilijat hillitsevät kasvua
Viidennekselle suomalaisista on kokemuksia päivittäistavaroiden ostamisesta verkosta.
Kahdeksan prosenttia on empijöitä, jotka tietävät verkkokaupoista mutta eivät ole tehneet siellä ostoksia. Runsas 60 prosenttia ei ole kiinnostunut ostamaan tuotteita verkosta.
Verkosta ostaneista 15 prosenttia ostaa tuotteita säännöllisesti ja suunnitelmallisesti, kertoo tuoreista tutkimustuloksista kehitysjohtaja Ville Wikström TNS Gallup Finland Oy:stä. He ostavat päivittäistavaratuotteita kerran kuussa, suosivat kotiinkuljetusta ja heidän kauppasuhteensa on vakiintunut.
Puolet verkosta ostaneista hankki tavaroita muutaman kerran vuodessa.
Verkolla on lähinnä ostoksia täydentävä rooli, Wikström kertoi Kaupan liiton järjestämässä verkkokaupan päivässä torstaina Helsingissä.
Loppuja 35 prosenttia verkko-ostajista Wikström kuvaa kokeilijoiksi.
Suomalaiset ostavat verkosta eniten matkailuun liittyviä tuotteita, kuten matkalippuja.
Pesuaineet, paperi, eläinruuat ja lehdet ovat ne tuoteryhmät, joiden hankinta verkosta kiinnostaa eniten. Niiden osuus on noin 20 prosenttia suomalaisen nykyisestä päivittäistavaroiden ostoskorista.
Maija Ala-Siurua
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
