Selvitys: Puolet EU:hun tuodusta palmuöljystä menee dieseliksi
Ympäristöjärjestön selvityksen mukaan EU:hun tuotua palmuöljyä päätyy enemmän autojen tankkeihin kuin ruokateollisuuteen.EU:n palmuöljydieselin käyttö nousi viime vuonna 13,5 prosenttia edellisvuodesta, Brysselissä toimiva ympäristöjärjestö Transport & Environment (T&E) kertoo. Järjestö tiedottaa, että yhä suurempi osa palmuöljystä käytetään biodieselin jalostukseen.
”Nykyisen uusiutuvan energian direktiivin liikennetavoite on lisännyt palmuöljyn käyttöä Euroopassa. Usein elintarviketeollisuutta syytetään palmuöljyn käytöstä, mutta sitä käytetään EU:ssa vähemmän ruokaan kun autoihin”, järjestön asiantuntija Jori Sihvonen sanoo.
Nykyisen uusiutuvan energian direktiivin tavoite, jossa 10 prosenttia kuljetussektorin energiasta tulisi saada uusiutuvista lähteistä, on ennestään lisännyt palmuöljyn käyttöä Euroopassa.
Nyt 51 prosenttia Eurooppaan tuodusta palmuöljystä päätyy biodieseliin, T&E selvitti.
”Palmuöljyn käyttö liikenteessä kasvattaa päästöjä, kun lasketaan mukaan epäsuorat päästöt edelleen jatkuvasta sademetsien kadosta ja turvemaiden raivaamisesta”, Sihvonen lisää.
Palmuöljy ja muut ruokaperäiset polttoaineet ovat joutuneet erityisesti EU-parlamentin hampaisiin ja viimeisistä kolmikantaneuvotteluista odotetaan hankalia. EU-parlamentin meppien mielestä palmuöljyä ei tulisi kutsua uusiutuvaksi liikenteen polttoaineeksi EU:ssa vuonna 2021.
Jäsenmaiden neuvosto taas sallisi palmuöljyn käytön, ja pitäisi nykyisen seitsemän prosentin katon ruokapohjaisissa liikenteen polttoaineissa myös seuraavalla vuosikymmenellä ennallaan.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

