SKAL: Rapautunut tiestö syökannattavuutta
Viidennes kuljetusyrittäjistä on ottanut vuonna 2013 voimaan astuneet massa- ja mittamuutokset käyttöönsä, selviää kuljetusyrittäjien edunvalvoja SKAL:n jäsenyrityksilleen tekemästä kuljetusbarometristä. Muutokset on tehty joko uusin investoinnein tai vanhaa kaluston muokkaamalla.
Tieverkon huono kunto ja tiestön painorajoitukset ovat kuitenkin rajoittaneet investointien tuomaa kannattavuuden kasvua, SKAL sanoo.
Tammikuussa 2014 kaksi kolmesta SKAL:n Kuljetusbarometriin vastanneesta kuljetusyrittäjästä arvioi, että tieverkon painorajoitukset veivät hyödyt suuremmilta kokonaispainoilta.
”Tieverkon korjausvelka on yhteinen murhe ja se on yhteisillä päätöksillä korjattava”, puheenjohtaja Teppo Mikkola sanoo.
Järjestö perää tulevalta hallitukselta liikenneverkon korjausvelan poistoon 300 miljoonan euron vuotuista lisärahoitusta vuoteen 2027 saakka. Teiden ja painorajoitettujen siltojen korjaamiseen SKAL vaatii yhteensä 400 miljoonaa euroa.
AURA PILKAMA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
