Subarun Outbacksaa dieselautomaatin
Neliveto vie perille heikkokuntoisen mökkitien päähän asti. Jarmo Palokallio Kuva: Viestilehtien arkistoSubarun pohjoismaiset johtajat muistuttavat, että Subarun dieselmoottoria saatiin odottaa seitsemän vuotta. Sen jälkeen tahti tiivistyi niin, että automaattilootan rakentaminen dieselin jatkoksi vei vain viisi vuotta.
Ainakin aluksi kaivatun dieselautomaatin saa vain Outbackiin. Koska yhdistelmällä on kysyntää vain Euroopassa, japanilaistehtaalla ei ole kiirettä sen saamiseksi muihin malleihin.
Automaattivaihteinen diesel-Outback on moottorin ja vaihteiston puolesta mukava ajettava, sillä koneessa riittää vääntöä vaihteiston tarpeisiin. Vaihteistoa voi käyttää myös perinteiseen tapaan, sitä varten siinä on seitsemän lukittua välitystä.
Niiden käyttöä helpottavat ratin takana olevat vaihtosiivekkeet.
Outbackin kasvojen kohotuksen ulkoiset muutokset näkyvät maskissa ja puskureissa. Sisällä mittaristo ja käsijarrun paikka on pistetty uusiksi. Äänieristystä on myös parannettu.
Konepellin alla moottoria on trimmattu entistä alempaa vääntäväksi.
Samalla polttoainetaloutta on saatu paremmaksi, mikä näkyy hinnassa.
Outbackin ohjaustuntuma on jonkin verran levoton, sillä auto reagoi ratin liikkeisiin välittömästi. Siihen ehkä tottuu ajan kanssa.
Kaikkineen on hienoa, että maailmassa on edelleen Subarun tapaisia, omia polkujaan tallaavia auton valmistajia. Subarun tunnusmerkkinä ovat tasaisesti käyvät boxermoottorit ja jatkuva neliveto, joista ei kannata tinkiä.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
