Tiemaksuille ei ole kunnon perusteita
Suomessa autoilun kustannukset ovat jo ilman tiemaksujakin maailman kärkeä, Antti Roine kirjoitttaa. Kari Salonen Kuva: Viestilehtien arkistoTiemaksuja markkinoidaan autoveron ja käyttömaksujen korvaajana, mutta perinteisesti autoilun verotuksen keventäminen on merkinnyt autoilun kokonaisverotuksen koventamista.
Autoliiton alustavien laskelmien mukaan tiemaksu-uudistus tuplaa autoilun maksut.
On tietysti hienoa, että valtion verotulot lisääntyvät. Ikävä kyllä näyttää siltä, että yhteiskunnan kehityksen kannalta tiemaksujen saldo jää pakkasen puolelle.
Käytännössä uusi järjestelmä tarkoittaa sitä, että kaikista suomalaisten automatkoista kerätään reaaliaikainen tietokanta, josta muun muassa Yhdysvaltojen, Venäjän ja Kiinan tiedustelupalvelut sekä terroristijärjestöt voivat seurata kiinnostavien suomalaisten liikkeitä. Tämä tieto täydentää mukavasti kännyköiden seurannasta saatavaa tietoa.
Markkinointipuheet tiukasta tietoturvasta koskevat lähinnä vain amatöörejä. Tietotekniikan ammattilaiset menevät, mihin haluavat.
Vähitellen järjestelmään yhdistetään muun muassa nopeus- ja muuta valvontaa, joiden perusteella maksut ja sakot veloitetaan reaaliajassa ajajan pankkitililtä.
Auto pysähtyy, kun rahat loppuvat tai kun isoveli niin päättää.
Orwellin maailmassa ihmisiä kontrolloidaan jatkuvan seurannan, pakkokeinojen, sensuroinnin ja propagandan avulla. Gps-pohjainen tiemaksujärjestelmä on jälleen yksi askel tähän suuntaan.
Sen sijaan ajoneuvojen seurantajärjestelmä, joka aktivoituu vasta onnettomuuden tai varkauden sattuessa, on tehty ihmistä varten. Se tukee hänen turvallisuuttaan ja yksityisyyden suojaansa.
Ihmetystä herättää myös, miksi rakentaa kallis päällekkäinen ajokilometreihin perustuva järjestelmä nykyisen hyvin toimivan ja käyttökustannuksiltaan halvan järjestelmän päälle.
Nykyinen polttoaineiden verotukseen pohjautuva järjestelmä ottaa automaattisesti huomioon ajokilometrit. Lisäksi se suosii vähän kuluttavia ja ekologisia uusia autoja, aivan kuten nykyinen autoverotus.
Tiemaksuihin perustuva järjestelmä sen sijaan suosii kalliita ja paljon saastuttavia autoja.
Suomen tiemaksujen vertailu muiden maiden vastaaviin maksuihin ontuu pahasti, koska suomalaiset autoilijat ovat kovien autoverojen muodossa jo moneen kertaan maksaneet teiden ja katujen rakentamiset.
Ruuhkamaksutkin kuulostavat aivan naurettavilta Suomessa. Joukkoliikenne sopii tiheästi asuttuihin maihin, mutta harvaan asutussa maassa joukkoliikenteen reitit yleensä alkavat ja päättyvät väärään paikkaan ja kulkevat väärään aikaan.
Suomessa autoilun kustannukset ovat jo ilman tiemaksujakin maailman kärkeä. Miksi ruotsalaiset liikkuvat halvemmalla?
Tässä vaiheessa viisainta on parantaa työllisyyttä ja laittaa rahat rappeutuvan tieverkoston parantamiseen.
Tiemaksuja kannattaa harkita uudestaan vasta, kun kansalaisten valvonnan ja seurannan pelisäännöt on määritelty lainsäädännössä ja laitteiden hinta ja toimintavarmuus on kunnossa.
Pohjimmiltaan kyse on siitä, että uskallammeko elää vapaina vai haluammeko sitoa myös tavalliset lainkuuliaiset kansalaiset yhteiskunnan elektroniseen valvontapantaan.
Antti Roine
Ulvila
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
