Hevosvankkuritmainostavat lähiruokaa
20 hengen hevosvankkurit kyyditsivät kaupunkilaisia keskustassa. Haitaristina Heimo Tuomarla (vas.) ja ohjaimissa hevosmies Miika Åfelt. Laura Kakkonen Kuva: Viestilehtien arkistoHerkkujen Suomi -tapahtuman hiukan erilainen mainoskampanja keräsi katseita viime perjantaina Helsingissä.
Ohikulkijoiden päät kääntyivät ja kamerat räpsyivät, kun linja-auton kokoiset hevosvankkurit kopottelivat verkkaisesti ympäri ydinkeskustaa.
Kampanjan tarkoituksena oli herättää kiinnostusta Helsingin Rautatientorilla 23.–25. elokuuta järjestettävää lähi- ja luomuruokatapahtumaa kohtaan.
Vuosi sitten ensimmäisen kerran järjestetty tapahtuma keräsi jopa 56 000 hyvän ruuan ystävää.
Lähiruuan suosio yllätti, ja halutuimmat ruokalajit ja tuotteet myytiin loppuun ennätysajassa.
Kuluttajat nostivat ruuan tuoreuden ja laadun sekä ennen kaikkea herkullisen maun tärkeimmiksi ostokriteereiksi. Myös ruuan alkuperän jäljitettävyys oli tärkeä tekijä.
Herkkujen Suomen kanssa samaan aikaan rautatientorilla vietetään myös Syystober-olutjuhlaa.
Tapahtumakokonaisuus kokoaa 140 lähi- ja luomuruuan valmistajaa 18 maakunnasta ja yli 40 kotimaista olutmerkkiä.
Tapahtumiin on vapaa pääsy.
LAURA KAKKONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
