Luokkaretket työllistävät bussiyrityksiä taantumassakin
Tilausbussin kuljettaja Auno Santasaari odotti salolaisia lukiolaisia luokkaretken paluumatkalle Helsingissä eduskuntatalon ja Musiikkitalon kulmilla viime perjantaina. Parkkipaikka löytyi helposti, sillä ruuhka oli jo helpottanut. Kari Salonen Kuva: Viestilehtien arkistoPienille linja-autoyrityksille kevään luokkaretkisesonki tuo merkittävän piikin kiireeseen. Kuumin koululaisretkien sesonki kestää toukokuun alusta kesäkuun alkuun.
Salolainen linja-autoyritys Santasaari oli tullut viime perjantaina kolmella autolla Helsinkiin. Kaikkiaan Salon lukiosta tultiin kahdeksalla bussilla viimeisenä koulupäivänä pääkaupunkiin.
”Tänään on jo rauhallista, sillä suurin osa luokkaretkistä on tehty jo. Toukokuu on retkikuukausi, kesäkuussa aletaan ajamaan urheilujoukkueita ja eläkeläisiä”, linja-autonkuljettaja Auno Santasaari sanoo.
Luokkaretket suuntautuvat Helsinkiin etelässä, mutta myös Tampere, Turku ja Oulu kiinnostavat.
Raja menee yleensä siinä, että yöpyä ei haluta, vaan ajetaan illaksi kotiin.
”Koululaiset ovat erinomaisen hyviä ryhmiä, sillä he matkustavat arkena. Yritysten kiireet ovat viikonloppuna, joten koululaiset tasaavat kyytejä. Pienet yritykset voivat valmistautua koko vuoden koululaissesonkiin”, Linja-autoliiton toimitusjohtaja Heikki Kääriäinen sanoo.
”Kaikki menevät Linnanmäelle. Siellä voi parhaimmillaan olla 50 bussia parkissa. Myös Tikkurilan Heurekan tiedekeskuksessa käydään usein”, Santasaari sanoo.
Pahimpina ruuhkapäivinä Helsingissä pyörii satoja koululaisbusseja ympäri Suomea, on eduskuntatalon läheisellä parkkipaikalla odottavien kuljettajien yhteinen arvio.
Kuljettajan päivä kuluu aikaa viettäessä.
”Jaloittelen ja kaupungilla kävelen. Kahden maissa lähdetään paluumatkalle”, Santasaari sanoo.
Kääriäisen mukaan suurimmat turistirysät ovat suosituimpia.
”Usein matkat maksetaan vanhempainyhdistysten tai vanhempien rahoilla.”
Kerimäkeläisen Linja-autoliike S. Kososen ajamat luokkaretket Savonlinnasta suuntautuvat myös pääsääntöisesti Helsinkiin.
Matkaa on 340 kilometriä ja se kestää 4,5 tuntia.
”Meillä luokkaretket tuovat toukokuussa liikevaihdosta noin neljänneksen. Noin 70 reissua tehtiin tänä keväänä”, liikennöitsijä Jyrki Kosonen sanoo.
Suosikkikohteita ovat myös Tampere ja Kouvolan Tykkimäki.
Taantuma ei ole vähentänyt kysyntää.
”Varsinkin kuudes- ja yhdeksäs-luokat tekevät reissun koulun lopuksi. Niitä saatetaan alkaa suunnittelemaan jo marraskuussa”, Kosonen kertoo.
Linja-autoliiton jäsenten ajamien kotimaan bussimatkojen arvo on 81 miljoonaa euroa vuodessa.
”Meillä on noin 300 yritystä, joilla on alle kymmenen autoa. Siinä porukassa tilausliikenteen osuus voi olla liikevaihdosta 50–100 prosenttia. Isot eivät juuri tilausliikennettä aja, mutta pienille se on koko maailma”, Kääriäinen sanoo.
AIMO VAINIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
