Uusi moottoritie saa puuta ympärilleen
LOVIISA, PYHTÄÄ (MT)
Loviisan Koskenkylän ja Kotkan välille rakennetaan kolmessa vuodessa 53 kilometriä uutta moottoritietä. Tie saa päälleen ja laidoilleen puuta.
”Haluamme edistää puun käyttöä rakentamisessa”, kertoi projektijohtaja Hannu Lehtikankare liikennevirastosta esitellessään tiistaina tiedotustilaisuudessa Pyhtäälle tulevaa puusiltaa.
Puuta käytetään myös meluesteiden materiaalina.
E18-tien uuden osuuden rakentaminen alkoi viime vuoden marraskuussa. Osa tiestä avataan liikenteelle jo ensi vuoden lopulla. Kokonaisuudessaan uusi moottoritie avataan vuonna 2014.
Rakennusurakan teknisesti vaativimmat kohteet ovat urakoitsija Pulterin projektipäällikön Kari Alavillamon mukaan Natura-alueelle tulevat Ahvenkosken sillat ja Markkinamäen 500-metrinen tunneli.
”Langerpalkkisilta on poikkeuksellinen, Suomessa ei ole aiemmin toteutettu tällaista rakennetta”, Lehtikankare toteaa.
Suomen tämän hetken suurimman tieurakan luvut ovat isoja. Uusia siltoja rakennetaan 68, eritasoliittymiä kuusi.
Maata ja kalliota siirretään niin paljon, että jos kuorma-autot laitettaisiin jonoon, se ulottuisi Alavillamon mukaan Australian Sydneyyn asti.
Työmaavahvuus on nyt 300, ensi vuoden lopulla jo 600.
Ja kymmenessä vuodessa säästetään noin 30 ihmisten henki, kun kohtaamisonnettomuudet vältetään. Matka-aika Koskenkylästä Kotkaan lyhenee noin kahdeksan minuuttia.
E18 Koskenkylä–Kotka-moottoritie toteutetaan elinkaarimallilla.
Tieyhtiö Valtatie 7 Oy suunnittelee, rakentaa, rahoittaa ja pitää kunnossa tien. Liikennevirasto maksaa tieyhtiölle palvelumaksua käytössä olevasta tiestä. Maksu maksetaan valtion budjetista.
Sopimuskauden päättyessä vuonna 2026 tie siirtyy Liikennevirastolle.
Palvelusopimuksen kokonaisarvo on 623 miljoonaa euroa. Rakennustöiden kustannusarvio puolestaan on 340 miljoonaa euroa.
Tieyhtiön omistavat luxemburgilainen Meridiam Infrastructure Projects S.á.r.l, eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, YIT ja Destia. Velkarahoittajia ovat Pohjola Pankki, Euroopan Investointipankki ja Pohjoismaiden Investointipankki. Tien urakoi työyhteenliittymä Pulteri.
Uuden moottoritielinjauksen alle jää kymmeniä hehtaareja peltoja ja noin 300 hehtaaria metsää, arvioi projektipäällikkö Juha Laamanen Kaakkois-Suomen elykeskuksesta. Pyhtäällä moottoritie halkoo peltoja Länsikylän peltoalueella.
Asuin- ja lomakiinteistöt valtio hankki vapaaehtoisilla kaupoilla. Maa- ja metsäalueet menivät Laamasen mukaan pääosin tietoimituksen kautta. Osa korvattiin tilusvaihdolla ja vastikemaalla.
Vuoropuhelua käytiin kymmenien maanomistajien kanssa. Laamanen kertoo, että heihin otettiin yhteyttä jo yleissuunnitelmavaiheessa.
”Yleensä se tehdään vasta, kun rahoituspäätös saadaan.”
PAULA TAIPALE
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
