Kuljetusyrittäjien vapaus vietiin
Isot autot eivät maksa itseään takaisin, elleivät ne ole jatkuvassa ajossa, Mikko Alatalo kirjoittaa. Kari Salonen Kuva: Viestilehtien arkistolukijalta
Eduskunnassa on käsiteltävänä laki, jossa määrätään yrittäjäkuljettajalle enimmäistyöaika. Aiemmin rajoitettiin jo ajoaikaa EU:n määräyksellä. Lailla puututaan ennennäkemättömällä tavalla yrittäjänvapauteen. Työsuojeluvaltuutetut pannaan suojelemaan rekkamiehiä työltä. Laiskuuteen pakottaminen on nyt ohjenuora maassa, jossa on noustu aina kovalla työnteolla.
Vaikka lain perusteluna
on kuljettajan taakan keventäminen, työaikarajoitteet
johtaisivat yrittäjien stressin lisääntymiseen. Kuljetusyrittäjä tietää, ettei ’lapatossutyöaika’ riitä, jos meinaa laskunsa maksaa. Eivät isot autot maksa itseään takaisin, elleivät ne ole jatkuvassa ajossa. Töitä on tehtävä silloin, kun niitä on tarjolla. Jos taas otat rengin, ansio menee hänen palkkaukseensa.
Uuden lain mukaan yrittäjäkuljettajan työaika olisi 48 tuntia viikossa neljän kuukauden tasoittumisjaksolla. Laki sisältäisi joitakin poikkeamismahdollisuuksia, mutta entä jos auto menee rikki? Millä ajalla sitä saisi korjata? Kuljetusyrittäjä tekee monenlaista työtä: pesevät ja remontoivat autoja, laskuttavat, markkinoivat jne. Pitäisikö työsuojeluviranomaiselle rakentaa oikein vartiotorni, että hän varmasti pystyy vahtimaan työaikojen noudattamista?
Laki on tuhoisa, sillä se koskettaa jopa 7 200 yritystä. Suomen kuljetusmarkkinat ovat erittäin pienyrittäjävaltaiset. 1–2 auton yrittäjiä on suurin osa. Laki edellyttäisi lisätyövoiman palkkaamista yrityksiin. Nyt pitäisi varmistaa
edes nykyisten hommien
jatkuminen, ennen kuin
haaveillaan uusista työntekijöistä kuljetusalalle.
Kustannusten nousu kuljetusyrittäjille tulee olemaan yhteensä noin 70–80 miljoonaa euroa. Aivan kuin heillä ei olisi jo muutenkin tukalat paikat korkeiden polttoaine- ym. kustannusten takia. Dieselveron palautusjärjestelmä täytyisi saada pikimmiten käyttöön, jotta konkurssiaalto vältettäisiin.
Pelkäänpä, että isot ulkomaalaiset kuljetusfirmat tulevat valtaamaan markkinamme, koska ne pystyvät työaikasäädöksiä paremmin noudattamaan.
Kyllä Itä-Euroopasta halpoja autonpesijöitä riittää. Pienyrittäjien tappamiseen tällä Euroopan oikeiston ja vasemmiston yhteisellä projektilla tähdätään. Ja verot maksetaan Liechtensteiniin.
Kuljetusalan tulevaisuus on synkkä myös, mikäli elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren ehdotus metsätilamaksusta toteutuu.
Metsänomistajat eivät lisäveroilla nuorene eivätkä väkisin myy. Mikäli metsäteollisuus ja bioenergia eivät kehity, se tietää huonoja aikoja myös kuljetusyrittäjille. City-vihreiden unelma kyllä toteutuu, kun talousmetsät muuttuvat aarniometsiksi, tukkirekat menevät konkurssiin ja sellutehtaat lähtevät eukalyptusmaihin.
Suomen pitäisi välttää EU:n järjettömyyksiä kaikin mahdollisin keinoin ja vaatia pitkät siirtymäajat. Tämäkin lakiesityksen alla lukee:
”halutaan pistää toimeen mahdollisimman pian”, vaikka pitäisi lukea ”aiotaan pistää toimeen mahdollisimman myöhään”. Nykyhallitus ei yrittäjää armahda.
Mikko Alatalo
kansanedustaja (kesk.)
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
