
Mitähän halpuutetaan seuraavaksi? S-ryhmä jatkaa ruoka-alea
S-ryhmän ruuan alennuskampanjat jatkuvat keväällä. Seuraavan halpuutettavan tuoteryhmän pääjohtaja Taavi Heikkilä ja kenttäjohtaja Arttu Laine haluavat pitää yllätyksenä.
S-ryhmän pääjohtaja Taavi Heikkilä odottaa päivittäistavarakaupan kasvavan kuluvana vuonna 1,5 prosenttia. Kuva: Mauri Ratilainen
Perussyyt ruuan hinnanalennuksiin ovat kenttäjohtaja Arttu Laineen mukaan kuluttajien heikentynyt ostovoima, heikko kysyntä ja ylitarjonta. Kuva: MTS-ryhmä on korvannut päivittäistavarakaupan heikkoa markkinatilannetta ja kuluttajien ostovoiman laskua alentamalla kampanjoillaan keskeisten elintarvikkeiden hintoja kahden viime vuoden aikana.
Perjantaina julkistetun vuosituloksen perusteella valittu strategia tuntuu toimivan. S-ryhmä kasvatti vähittäismyyntiään viime vuonna parilla prosentilla 11 miljardiin euroon. Yhtymän operatiivinen tulos nousi edellisvuodesta 25 miljoonalla eurolla 290 miljoonaan euroon.
S-ryhmä aikoo jatkaa ruuan alennuskampanjoita.
Tammikuussa kampanjavuorossa olivat kotimaiset kasvikset, kurkku ja tomaatti, joiden hintoja kaupparyhmä ”halpuutti” jopa 40 prosenttia.
Tammikuussa S-ryhmä myi kotimaisia kurkkuja ja tomaatteja lähes neljänneksen eli puoli miljoonaa kiloa enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan. Tomaatteja ketju myi yli 1,2 miljoonaa kiloa ja kurkkuja lähes 1,4 miljoonaa kiloa. Myynti kasvoi näillä kasviksilla yhteensä 23 prosenttia. Kummankin tuotteen suhteellinen kate S-ryhmälle kapeni.
Viime vuonna S-ryhmä laskee kaksinkertaistaneensa kotimaisten omenoiden myynnin edellisvuodesta noin 500 000 kiloon.
Kenttäjohtaja Arttu Laine perustelee ruuan jo kaksi vuotta jatkunutta hintakampanjointia kuluttajien heikentyneellä ostovoimalla, heikolla kysynnällä ja ylitarjonnalla.
S-ryhmä on laskenut omien hintojensa laskeneen päivittäistavarakaupassa 2,8 prosenttia ja kilpailijoiden parisen prosenttia.
Kenen katteista eurot ovat olleet pois – kaupan, tuottajien vai teollisuuden, kenttäjohtaja Arttu Laine?
”Ylitarjonnassa ruuan hinta laskee vääjäämättä. Meillä ”halpuutus” tarkoittaa oman osuutemme pienentämistä. Jos myynti ei samalla kasvaisi, tämä ei toimisi”, Laine perustelee S-ryhmän logiikkaa.
Hinnanalennukset ovat kasvattaneet tuotteiden kiertonopeutta, mikä on vähentänyt hävikkiä kaupoissa. Vuositasolla S-ryhmä on säästänyt arvionsa mukaan 6–7 miljoonaa euroa, kun hävikki on nopeamman tavarakierron myötä pienentynyt.
Mitkä tuoteryhmät ovat seuraavina kampanjavuorossa?
”Emme kerro”, Arttu Laine vastaa.
”Haluamme pitää yllätysmomentin. Kuuntelemme tarkkaan asiakkaita, mitä milloinkin erityisesti toivotaan ja kun ”halpuutusvaraa” on löytynyt, sitten toimimme. Sen kerromme, että kampanjat tulevat jatkumaan”, pääjohtaja Heikkilä jatkaa.
S-ryhmä kasvatti päivittäistavarakaupan myyntiään läpi vuoden. Pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoi pt-myynnin kasvaneen kumulatiivisesti 3,7 prosenttia, kun koko markkina kasvoi prosentin. Muiden kilpailijoiden myynti supistui Päivittäistavarakauppa ry:n ja SOK:n arvion mukaan 1,3 prosenttia.
Lue koko juttu maanantaina (13.2.2017) ilmestyneestä Maaseudun Tulevaisuudesta!
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

