Käytetyn tavaran verkkokauppa kasvaa
Kuluttajien välinen verkkokauppa kasvaa vauhdikkaasti. Suomen suosituimmaksi kauppapaikaksi nousi viime vuonna Tori.fi, jonka kautta voi ilmaiseksi myydä, ostaa tai lahjoittaa käytettyä tavaraa.
Neljä vuotta sitten perustetun Torin omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group. Yrityksellä on torin kaltaisia markkinapaikkoja lähes 30 maassa. Yksi Euroopan suurimmista toimii Ranskassa.
Sohvat, sukset ja lastenvaunut ovat kauppapaikalle tyypillisiä tuotteita. Yli puolet tuotteista liittyy kotiin ja asumiseen. Sivustolla vaihtavat omistajaa myös autot, elektroniikka, vuokra-asunnot ja jopa tontit.
Espoolainen Heli Hongisto onnistui äskettäin myymään perikunnan käsiin jääneen traktorin. Zetorille löytyi ostaja heti ilmoitusta seuraavana päivänä.
Tuusulalaisen Sisko Björkroth tapaa selata sivustoa lähes päivittäin. Hän ei mielellään heitä pois käyttökelpoista tavaraa ja kasvata näin jätevuoria.
”Joka tavaralle tuntuu löytyvän tarvitsija.”
Aivan näin hyvin kauppa ei kokonaisuutena suju. Toimitusjohtaja Jussi Lystimäen mukaan noin puolet ilmoitetuista tuotteista menee kaupaksi, parhaimmillaan alle tunnissa.
Joka neljäs suomalainen käyttää Toria kuukausittain. Viime vuoden aikana tehtiin noin kaksi miljoonaa kauppaa. Käytetyn tavaran kauppaa voikin pitää merkittävänä osana kuluttamista.
Suosittu kauppapaikka on myös Huuto.net, jonka Tori.fi ohitti kävijälukujen perusteella viime vuoden alkupuolella. Torilla oli yhtä paljon sivulatauksia kuin Ylellä.
Innokkaimmat Torin käyttäjät löytyvät Pohjois-Karjalasta. Siellä jätettiin asukasta kohti eniten ilmoituksia.
TARJA HALLA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
