Ähtärille junavuoron lakkautus on kova isku
ÄHTÄRI (MT)
Ähtäriläinen kansanedustaja Mikko Savola (kesk.) otti liikenneministeriön päätöksen Haapamäen radan lakkauttamisesta vastaan raskain mielin.
”Samaa kulmakuntaa kurmootetaan kerta toisensa jälkeen. Ähtärin sairaala lähti juuri, ja nyt on junanrata liipaisimella.”
”Ratkaisu on järjetön. Olen ollut mukana yhteispohjoismaisessa Keskipohjolan kuljetuskäytävä-hankkeessa, jossa kantavana tavoitteena on itä–länsi-suuntaisten yhteyksien kehittäminen Pohjoismaiden halki”, Savola kertoo.
Savola ei aio niellä päätöstä, vaan puolustaa Haapamäen rataosuuden ja poikittaissuuntaisen raideliikenteen olemassaoloa.
Vaasan, Keski-Suomen ja Pirkanmaan vaalipiirien kansanedustajat valmistelevat eduskunnan varapuhemiehen Mauri Pekkarisen (kesk.) johdolla yhteistä vetoomusta asiassa.
Erityisen paljon suuttumusta herättää se, ettei asiassa kysytty kunnilta mitään.
”Saimme vain tiedoksiannon tehdystä päätöksestä”, Ähtärin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Heimo Pirttimäki (kesk.) sanoo.
”Olo on kuin olisi moukarilla päähän lyöty. Etelä-Pohjanmaalta Keski-Suomeen kulkee ala-arvoisessa kunnossa oleva maantie, ja nyt toimiva junayhteyskin viedään”, Ähtärin kaupunginjohtaja Jarmo Pienimäki sanoo.
”Karmaisevaa on seurata tällaista päätöksentekokulttuuria. Haapamäen rataa ja siltoja on juuri vahvistettu, ja rataväli on saneerattu 40 vuodeksi kuntoon.”
Kuusiokuntien yrittäjien aluepäällikkö Aarne Korsumäki pitää päätöstä kohtuuttomana.
”Olemme tehneet määrätietoista työtä alueen yritystoiminnan kehittämiseksi. Viime vuonna Ähtärin eläinpuistossa tehtiin kävijäennätys. Nyt valtiovalta ja VR mitätöivät työmme.”
Ähtärissä luottamus valtiovaltaan horjuu.
”Voin sanoa suoraan, että olen aiemmin luottanut keskustan aluepolitiikkaan. Nyt luottamus horjuu”, Pienimäki sanoo.
Korsumäki kritisoi säästöjä.
”Hengiltä säästämisen mentaliteetti on nyt menossa. Ei nähdä metsää puilta.”
Jukka Koivula
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
