Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • "Enemmän hyötyä kuin haittaa" – Berner ajaa päätöstä henkilöjunaliikenteen avaamisesta kilpailulle kevään aikana

    Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) väläyttää myös mahdollisuutta säätää lakiin vaatimukset teiden kunnosta.
    Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) toivoo parlamentaariselta työryhmältä konkreettisia ehdotuksia liikenneverkon rahoituksen turvaamisesta. "Jos autovero ei ole keinovalikoimassa, niin mikä sitten on?"
    Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) toivoo parlamentaariselta työryhmältä konkreettisia ehdotuksia liikenneverkon rahoituksen turvaamisesta. "Jos autovero ei ole keinovalikoimassa, niin mikä sitten on?" Kuva: Sari Gustafsson

    Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan hallitus päättää mahdollisesti kevään aikana junien henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle.

    "Ajattelen, että yhteiskunnalle on enemmän hyötyä, kuin haittaa jos junaliikenteeseen syntyy kilpailua. Varsinkin lähijunaliikennettä tarvitaan lisää", Berner sanoo.

    Ministeri muistuttaa, että kilpailun avaaminen tapahtuu hitaasti, vaikka päätös asiasta syntyisikin.

    MT:n haastattelussa hän väläyttää myös mahdollisuutta säätää lakiin vaatimukset teiden kunnosta.

    "Pitää pohtia tarvitaanko lainsäädäntöä, jolla huolehditaan teiden kunnosta. Nykyisellä mallilla raha valuu muihin asioihin, joissa on lakisääteisiä velvoitteita."

    Bernerin mukaan liikenneväylien kunnossapitoon pitäisi löytyä 300 miljoonaa euroa lisää vuosittain, jotta korjausvelka saataisiin kurottua umpeen. Ongelmia tuo myös budjettirahoituksen lyhytjänteisyys ja se, ettei liikenneinfraa voi käsitellä taseen kaltaisena eränä.

    "Esimerkiksi EU-rahan jaossa jäämme alakynteen, kun pitkäaikaisiin hankkeisiin ei voida sitoutua."

    Berner ehdotti alkuvuonna ratkaisuksi valtion liikenneverkon siirtämistä yhtiöön ja autoveron korvaamista tienkäyttömaksuilla. Ehdotus sai valtavasti arvostelua ja hallituskumppanit sanoutuivat irti mallista. Nyt asiaa pohditaan parlamentaarisessa työryhmässä, jonka on tarkoitus saada esityksenä valmiiksi vuoden kuluessa.

    Työryhmää vetävä Berner sanoo olevansa avoin kaikille ehdotuksille.

    "Jos autoveron ja ajoneuvoveron muuttaminen eivät ole keinovalikoimassa, niin mitkä ne keinot sitten ovat?"

    Liikenneministerin mielestä esimerkiksi esillä ollut sähköautojen hankintatuki on liian hidas tapa uudistaa autokantaa ja vähentää liikenteen päästöjä.

    "Liikenteen päästöt pitää puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Siihen pääsemiseksi tarvitaan dramaattisia keinoja."

    Berner uskoo, että päätökset tehdään vielä tämän hallituksen aikana.

    "Työryhmän aikaraja on ajateltu sitä silmällä pitäen. Olen valmis panemaan linjaukset täytäntöön."

    Huhtikuun lopulla kokoontuvassa hallituksen kehysriihessä Berner aikoo esittää rahaa liikennehankkeille, jotka edistävät Suomen vientiä ja tuontia. Kevään aikana päätetään mahdollisesti myös junien henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle.

    Yksityistielain uudistuksesta annetut lausunnot ovat parhaillaan käsittelyssä ministeriössä. Bernerin mukaan harkinnassa on lain voimaantulon lykkääminen vuoden 2019 alkuun, jotta se osuu yhteen maakuntauudistuksen kanssa.

    "Erimielisyyksien ratkaisua koskevat pykälät pitää vielä katsoa. Tielautakuntien lakkauttamisesta ei näytä tulevan ongelmaa. Toive on, että tässäkin asiassa voitaisiin vähentää byrokratiaa."

    Yksityisteiden lisäksi maakuntauudistus tuo muutoksia maantielakiin. Nykyisin elykeskuksissa olevat tienpidon tehtävät ja rahoitus ovat siirtymässä pääosin maakuntien vastuulle.

    "Haasteena on, miten ohjataa perustienpitoa, jotta ihmiset ovat yhdenvertaisia. Ei voi olla niin, jossain maakunnassa ei esimerkiksi hiekoitettaisi teitä ollenkaan."

    Berner uskoo vahvasti, että teknologian tuomat uudet palvelut tukevat maaseudun kehitystä. Autojen sijaintitietojen avulla mahdollistetaan helpompi liikkuminen. Posti ja Kela voisivat saada aikaan yhteisiä palveluita, Berner luettelee mahdollisuuksia.

    Kaikki tämä vaatii kuitenkin toimivia tietoliikenneyhteyksiä myös maaseudulla.

    "Laajakaistan saavutettavuus on vain 60 prosenttia. Operaattorit ovat luvanneet investoida siihen miljardin, mutta se ei ehkä riitä."

    Ministerin mukaan yksi vaihtoehto on panna laajakaistainvestoinnit ehdoksi 5g-verkon käyttöönotolle.