SOK pelkää uuden lain haittaavanpienten suomalaisten suosimista
S-ryhmässä on ihmetelty MTK:n puheenjohtajan Juha Marttilan arviota (MT 29.10.), jonka mukaan ryhmä paljastaa käyttävänsä markkina-asemaansa väärin, kun vastustaa kilpailulain tiukentamista.
”S-ryhmän päivittäistavarakaupan uusi strategia on rakennettu niin, että me käytämme mahdollisimman paljon suomalaisia ja paikallisia elintarviketuottajia”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Jukka Ojapelto kertoo.
”Jos esitys johtaa siihen, että emme enää voi suosia pieniä kotimaisia, se tarkoittaa hyvin todennäköisesti tuonnin kasvattamista.”
Kotimaista ei saisi suosia, koska määräävässä markkina-asemassa olevat pakotetaan tasapuolisuusvaatimuksiin.
Elintarvikkeissa on kuitenkin hyvin usein laatueroja, joilla hintaeroja voitaisiin perustella.
”Ovatko lähellä toisiaan olevat tuotteet sitten riittävän erilaisia, että toista voidaan suosia toisen kustannuksella”, Ojapelto pohtii.
Hänen mukaansa S-ryhmää ”hirvittää” toimia markkinoilla, jos on vaara, että kilpailuvirasto alkaisi määrätä sakkoja uuden lain vuoksi.
”Silloin joutuisimme toimimaan varman päälle, eli kotimaisia elintarviketoimittajia ei suosittaisi.”
”Kilpailuviraston kanssa ei leikitä. Esimerkiksi Lemminkäinen sai 68 miljoonan euron sakot toimittuaan lainvastaisesti.”
Ojapelto huomauttaa, että kilpailuvirastokin vastustaa lausunnossaan uutta lakia.
Viraston mukaan määräävä markkina-asema nostaisi tasapuolisuusvelvoitetta.
Velvoite olla syrjimättä kauppakumppaneita vaikeuttaisi kauppojen mahdollisuuksia tukea pieniä paikallisia toimittajia ja jähmettäisi markkinoita.
S-ryhmän markkinaosuus markkinoilla on 45 ja K-ryhmän 35 prosenttia.
Lakiesitys esittää määräävän markkinaosuuden rajaksi 30 prosenttia.
MTK:n mukaan nykyisin määräävän aseman raja olisi 40 prosenttia. Ojapellon mukaan se ei pidä paikkaansa, vaan riippuu markkinoista.
”Suomessa S-ryhmällä on suuri kilpailija, joten me emme ole määrääviä.”
EU:n kilpailusäädöksissä todettu 40 prosentin raja koskee Ojapellon mukaan tilanteita, jolloin kilpailijat ovat hyvin hajanaisia ja niiden osuus jää alle 10 prosentin.
Hän muistuttaa myös Elintarviketeollisuusliiton kannasta, jonka mukaan kaupan kilpailutilanne on ”pohjimmiltaan hyvä”.
MTK:ssa on ihmetelty kaupan osuuden kasvua elintarvikeketjussa, samalla alkutuottajat ja teollisuus ovat joutuneet joustamaan.
Ojapellon mielestä kaupan osuus on kuitenkin pienentynyt viime vuosina teollisuuteen nähden.
”Jos katsotaan viideltä vuodelta brutto- tai nettokatteita, on teollisuuden osuus lisääntynyt ja kaupan pienentynyt.”
Lihakaupassa S-ryhmän kotimaisuusaste on suuri, 89–99 prosenttia, kun se esimerkiksi Ruotsissa on pudonnut 50–65 prosenttiin.
”SOK:n ostojen osuus esimerkiksi HK:n Suomen liiketoiminnoista on 22 prosenttia ja koko liiketoiminnoista vain 7 prosenttia. Näillä osuuksilla meidän on vaikea määräillä teollisuutta.”
Elintarvikkeiden tuonnin määrä kasvaa koko ajan vientiä nopeammin. Ojapellon mukaan asian korjaamiseksi ja tuottajien aseman parantamiseksi pitäisi tehdä yhteistyötä.
”Nyt käynee päin vastoin ja pelkäämme, että kotimaisuus kärsii.”
JOUKO KYYTSÖNEN
Käytämme mahdollisimman paljon
suomalaisia ja
paikallisia elintarviketuottajia. «
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
