EU-komissio haluaa pyöristää rekkojen hytit
EU-komissio esittää uusia sääntöjä, jotka mahdollistaisivat rekkojen aerodynaamisemman muotoilun. EU:n liikennekomissaari Siim Kallaksen mukaan se säästäisi polttoainetta ja lisäisi turvallisuutta.BRYSSEL (MT)
EU-komission arvion mukaan nykyistä pyöreämmin muotoillut ohjaamot ja perävaunuihin liitetyt spoilerit voivat vähentää rekkojen polttoaineenkulutusta ja päästöjä noin 10 prosenttia. Tavoitteena on myös parantaa sivuttaisnäkyvyyttä esimerkiksi oikealle käännyttäessä.
”Tiiliskivi on vähiten aerodynaaminen esine, jonka voi kuvitella. Sen takia haluamme parantaa rekkojen muotoilua”, liikennekomissaari Siim Kallas sanoo.
Eurooppalaisten rekkojen tiiliskivimäinen muotoilu juontaa juurensa yhdistelmien pituusrajoihin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa taas on perinteisesti suosittu pitkäkeulaisia vetoautoja.
EU:ssa rekan suurin sallittu pituus on 18,75 metriä. Pohjoismailla on kuitenkin poikkeuslupa ajattaa teillään jopa 25,5 metrisiä täysperävaunuyhdistelmiä.
Komissio haluaa myös automatisoida rekkojen ylipainotarkastukset.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

