Luomulla on kysyntää
Kiinnostus luomuruokaa kohtaan on ollut jo pitkään kasvussa. Se ei ole kuitenkaan näkynyt yhtä selvästi kauppojen kassoilla. Yhtenä suurimpana syynä tähän on ollut kysynnän ja tarjonnan kohtaamattomuus.
Parin viime vuoden aikana tilanne on parantunut selvästi. Luonnonmukaisesti tuotetun ruuan kysyntä kasvoi viime vuonna lähes neljänneksellä. Pro Luomu ry:n mukaan luomutuotteiden myynti nousi 202 miljoonaan euroon.
Luomuruuan kysynnän kasvulle on jatkossakin hyvät mahdollisuudet, koska erilaiset ruokaan liittyvät skandaalit saavat kuluttajat etsimään turvallisempia vaihtoehtoja. Tuontiruokaan liittyvät kohut lisäävät myös kotimaisen lähiruuan arvostusta.
Kovasta kasvusta huolimatta luomun markkinaosuus oli viime vuonna ”vain” 1,6 prosenttia. Alan tavoitteena on nostaa myynti vuoteen 2015 mennessä 330 miljoonaan euroon. Näillä kasvuluvuilla se on hyvinkin saavutettavissa.
Sen sijaan Jorma Ollilan johtaman brändityöryhmän esittämään visioon, jonka mukaan puolet Suomen tuotannosta pitäisi olla luomua, on todella pitkä matka.
Varaa luomuruuan osuuden edelleen kasvattamiseen Suomessa on. Esimerkiksi Ruotsissa luomun osuus kulutuksesta on noin neljä ja Tanskassa noin seitsemän prosenttia.
Luomuruuan tuottajille kysynnän kasvu on tietenkin hyvä asia. Se asettaa koko ruokaketjulle myös kovan haasteen, koska kysyntään pitää pystyä vastamaan. Muuten lisääntynyt kulutus täytetään tuontiruualla.
Luomuruuan periaatteisiin sopii erittäin huonosti se, että tuotteita kuljetetaan pitkiä matkoja ympäri maailmaa. Luomuruoka on parhaimmillaan nimenomaan lähiruokaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
