Saksan luomu-Rainbow
Viimepäivien uutiset kertovat luomubuumin vahvasta jatkumisesta Suomessa. Tuotteiden kysyntä kasvaa jatkuvasti. Maatilat vastaavat kysyntään, sillä viime vuonna ennätysmäärä tiloja vaihtoi tuotantonsa tavanomaisesta luomuksi.
Luomun kasvu perustuu terveellä tavalla markkinoihin. Erikoistuotteesta on useimmilla tuotannonaloilla saatu myös erikoistuotteen hinta.
Kun osa kulutuksesta siirtyy luomuun, myös ruokaketjun tuottama arvonlisä kasvaa. Tästä on riittänyt jaettavaa sekä kaupalle että ketjun alkupäälle.
Hyvä bisnes ei kuitenkaan riittänyt ruokakauppias SOK:lle. Se haistoi luomukaupassa mahdollisuuden vieläkin parempaan bisnekseen.
S-ryhmä toi viime viikolla hyllyihinsä
Saksassa tuotetun ja pakatun luomumaidon. Kyse on eri tuotteesta kuin mitä kotimainen, oikea luomumaito on. Saksalainen versio on käsitelty kestämään tavallista tuoremaitoa pidemmän myyntiajan.
S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu perusteli luomumaidon tuontia aluksi sillä, ettei kotimainen tuotanto kata kysyntää. Kun meijereistä vastattiin, että kyllä kattaa, Alarotu täsmensi, ettei kotimainen luomumaito vastaa kuluttajien toiveisiin.
Toive oli Alarodun mukaan pidempään
säilyvä ja hinnaltaan edullisempi luomumaito.
Kaupan yksi tehtävä on tarjota kuluttajille vaihtoehtoja, mutta ennen kaikkea sen tehtävä on tuottaa voittoa. Tähän tehtävään saksalainen luomu-Rainbow soveltuu hyvin.
Se ei tule markkinoille kuluttajien vaatimuksesta, vaan vahvistamaan kaupan
neuvotteluasemaa suhteessa kotimaiseen luomutuotantoon.
Luomu rinnastetaan mielikuvissa helposti myös reiluun lähiruokaan. Sitä saksalainen luomu-Rainbow ei ole. Ehkä myös valistunut kuluttaja tämän oivaltaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
