”Pyrimme siihen, että tuotteet ovat pääosin suomalaisia”
Finpron elintarvikesektorin toimialajohtaja Esa Wrang kertoo, että he eivät ole lähteneet lainkaan kotimaisuuskeskusteluun.
”Kotimaisuus on tietysti vahva lisäarvo, ja pyrimme siihen, että tuotteet ovat pääosin suomalaisia”, hän sanoo.
Wrangin mukaan ohjelmaan voivat tulla mukaan ne suomalaiset elintarvikealan yritykset, jotka työllistävät Suomessa ja maksavat veroja Suomeen. Ohjelman tavoitteena on lisätä näiden yritysten vientiä, saada vientituloja Suomeen ja sitä kautta muun muassa parantaa Suomen kauppatasetta.
”Suomen elintarviketeollisuuden kotimaisuusaste on peräti 82 prosenttia, joten pääsääntöisesti Suomesta vietävät tuotteet jättävät arvoa aina juuri kotimaahan”, Wrang toteaa.
”Olemme tehneet rajanvedon, että palvelemme suomalaisia elintarvikeyrityksiä, jotka on rekisteröity Suomeen. Emme ole halunneet ryhtyä eriyttämään yrityksiä vain tuotteiden kotimaisuusasteen perusteella.”
Hunajainen Sam Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Koivulehto kertoo, että kotimaisen hunajan tuotanto ei riitä kattamaan edes kotimaisia markkinoita.
”Vaikka olisi tilanne, että meillä olisi tuotteissamme vain ulkomaalaisia raaka-aineita, niin silti ohjelmassa mukana olomme ei olisi millään tavalla pois suomalaiselta maataloudelta tai muilta suomalaisilta toimijoilta”, hän huomauttaa.
”Se toisi hyvinvointia Suomeen, sillä mehän olemme suomalainen yritys, joka maksaa veronsa Suomeen ja työllistää Suomessa.”
Koivulehto kertoo, että Hunajainen SAM Oy:n missiona on aina ollut tarjota suomalaisille erilaisia ja eksoottisia hunajalajeja, joita Suomesta ei saa.
”Sama ideologia meillä on muillakin markkinoilla, mutta silloin tietenkin suomalainen hunaja korostuu eksoottisena erikoisuutena.”
Henni Laitala
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
