
"Väärät tuotteet, väärä kysyntä" – viljakauppa kuritti Apetitia
Heikko viljasato vei pohjan vienniltä, Baltiassa olivat väärät tuotteet ja Apetitin varastojen arvo laski. Tuloksena yhtiön tappio syventyi alkuvuonna.
"Kun yritysostopäätökset osoittautuvat vääriksi, niiden purkaminenkin on työläs operaatio", Apetitin jättävä toimitusjohtaja Juha Vanhainen kuvaa yrityksen toimia. Kuva: Kimmo LundénApetitin päättynyt puolivuosi jää toimitusjohtaja Juha Vanhaisen viimeiseksi katsaukseksi säkyläläisen ruokakonsernin johdossa. Esa Mäki aloittaa toimitusjohtajana syyskuun alusta.
Pöytä on nyt siivottu toivottavasti perusteellisesti tappiollisista liiketoiminnoista, sillä viimeinen vuosineljännes oli tuloksen osalta pahasti miinuksella. Huhti–kesäkuun operatiivinen liiketulos oli jatkuvissa toiminnoissa 2,5 miljoonaa euroa tappiolla (2018, 4–6, 0,1 milj. euroa) ja jos lopetetut toiminnot lasketaan mukaan, liiketappiota kertyi kolme miljoonaa euroa.
Tammi–kesäkuun kuusi kuukautta kerryttivät liiketappiota 2,7 miljoonaa euroa, kun lopetetut toiminnot ovat mukana.
Apetit sopi tuoretuoteliiketoimintojensa myynnistä heinäkuussa kilpailijalleen Greenfood AB:lle ja sen Suomen-tytäryhtiölle Salico Oy:lle 13,8 miljoonalla eurolla. Apetit kirjaa yritysmyynnistä kahden miljoonan euron myyntivoiton verojen jälkeen. Kauppa vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän.
Tuoretuoteliiketoiminnan myynnin myötä Apetitin vuosiliikevaihto pienenee noin 28 miljoonalla eurolla. Tuoretuotteiden kilpailu on suhteellisen kovaa ja tarjontaa on paljon. Apetitille vuonna 2012 yrityskaupalla hankittu liiketoiminta on ollut tappiollista.
Apetitin rakennemuutokseen on viimeisten vuosien aikana kuulunut tappiollisista liiketoiminnoista luopuminen: kalaliiketoiminta, palveluliiketoiminta ja nyt tuoretuoteliiketoiminta.
"Kun yritysostopäätökset osoittautuvat vääriksi, niiden purkaminenkin on työläs operaatio", Vanhainen kuvaa yrityksen liikkeitä.
Viljaliiketoiminnan hän olettaa palaavan normaaliin uuden sadon kypsyessä markkinoille. Apetitin tytäryhtiölle Avenalle tähdet olivat alkuvuonna aivan väärässä asennossa. Markkinahinnan laskuun voi suojautua, mutta laadun pettämiseen ei.
Konsernin tappio selittyy pitkälti viljakauppa-segmentin epäonnistumisella. Lisäksi uuden sadon hyvien satonäkymien vuoksi viljojen hintataso laski merkittävästi keväällä, mikä pienensi vanhan sadon korkealla hintatasolla ostettujen varastojen katemahdollisuuksia.
Säkylään valmistunut ja elokuun alussa käyttöön otettu uusi pihvi- ja pyörykkälinja kaksinkertaistaa tehtaan tuotantokapasiteetin.
Öljykasvituotteissa operatiivinen liiketulos jäi alle puoleen viime vuoden vastaavasta ja oli 0,4 miljoonaa euroa. Kotimaan öljykasvialat, rypsille ja rapsille laskivat pienimmiksi 40 vuoteen. Tuholaiset ottivat osansa nekin.
Apetit on pienestä sadosta tietoisena aloittanut hyvissä ajoin öljykasvien siemenhankinnan Baltiasta.
Apetitilla on edessä strategiansa uudistaminen uuden toimitusjohtajan aloittaessa. Syksy tuo kauppoihin myös joukon uusia kasvipohjaisia tuotteita. Luomu on kasvussa.
Kokonaan uusi elintarvike on rypsiproteiini-ingredientti, öljykasvipuriste, jonka valmistusprosessille Apetit on jo saanut patentin ja jättänyt hakemuksen Euroopan elintarviketurvallisuusvirastolle, Efsalle. Yhtiö odottaa lupaa vuoden alkuun, ja ravintosisällöltään korkealaatuisen öljykasvipuristeen tuotanto ja myynti alkaisivat ensi vuonna.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
