Luomun kulutus kasvoi maltillisesti
Luomuhiutaleiden ja -suurimoiden menekki kasvoi kuluneena vuonna. Luomumunien osuus on kivunnut suurissa kaupparyhmittymissä selvästi yli 10 prosenttiin tuoteryhmän myynnistä. Kimmo Haimi Kuva: Viestilehtien arkistoLuomuelintarvikkeita myytiin Pro Luomu ry:n arvion mukaan Suomessa noin 220 miljoonalla eurolla vuodessa. Arvio perustuu 30. kesäkuuta päättyneen vuosijakson tietoihin, jotka on kerätty päivittäistavarakaupalta.
Myynti kasvoi kaksi prosenttia, jonka ansiosta luomun osuus kaikesta elintarvikemyynnistä nousi 1,6 prosentista 1,7 prosenttiin.
Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila myöntää, että kasvu on ollut tavoitteisiin verrattuna hidasta. Toisaalta luomu on kasvanut lama-aikanakin enemmän kuin muu elintarvikemyynti.
Etenkin luomuvihannesten ja -hedelmien myynti on lisääntynyt viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Myös lastenruokaa, olutta ja viljatuotteita myytiin luomuna aiempaa enemmän.
Myydyin yksittäinen luomutuote on edelleen luomumaito.Myös kananmunat tekevät hyvin kauppansa.
Suurimmissa kaupparyhmittymissä luomumunien osuus on kivunnut selvästi yli kymmeneen prosenttiin tuoteryhmän myynnistä.
”Kotimaisuus on vahva tekijä myös luomussa”, Kottila toteaa.
Luomun markkinointia ja tuotteistamista pohdittiin torstaina Helsingin Pörssitalolla järjestetyssä Luomuelintarvikepäivässä.
SOK:n valikoimajohtaja Ilkka Alarotu arvioi luomun hyötyvän Suomessa tuottajien, teollisuuden ja kaupan pitkäjänteisestä yhteistyöstä. Kuluttajien toiveita on syytä kuunnella tarkasti.
Alarotu on havainnut teollisuudessa edelleen epäröivää suhtautumista luomuun. ”On kevyitä kokeiluja ja nopeita poistoja.”
Luomuruoka on maailmalla kohtalaisen iso bisnes. Luomuruokaa- ja juomaa myytiin toissavuonna yhteensä noin 53 miljardilla eurolla.
Luomun myynti lisääntyy yhä ripeästi, noin 4–5 prosenttia vuodessa.
Euroopassa tahti on keskimäärin 3–5 prosenttia vuodessa.
TARJA HALLA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
