Matkailuyritys arvostaa hyviä naapurisuhteita
KOUVOLA (MT)
Siinä missä kansa pelkää sotaa, mutta valtionpäämiehet pitävät kiinni poliittisista ja taloudellisista periaatteistaan, ruohonjuuritason yrittäjä koettaa pitää jalat maassa.
On pakkokin, koska leipä on kiinni asiakkaista.
Liisa Sharp nai brittiläisen miehensä Chrisin lähes 40 vuotta sitten ja pariskunta asettui Suomeen.
”Pyöritettiin Kankaanpäässä kenkätehdasta. Siltä pohjalta tiedän, kuinka hyvä asiakas Neuvostoliitto oli suomalaisille suutareille”, Liisa Sharp kertoo.
”Saimme tehdä pitkää sarjaa Pietarin viiden miljoonan asukkaan markkinoille. Kauppasuhteet venäläisten kanssa pitäisi pitää hyvinä, mutta EU viis veisaa, kuinka pienen Suomen käy”, hän sanoo.
Sharpit toivovatkin vain Ukrainan tilanteen rauhoittumista ja paluuta normaaliin elämään.
Venäläisiä matkailijoita on Aurantalon kävijöistä ollut ehkä kolmannes ja Ukrainan tilanteen takia heistä on jäänyt osa pois luultavasti viisumivaikeuksien vuoksi. ”Olemme huomanneet, että venäläiset asiakkaat ovat tulleet varovaisemmiksi ja syksylle on tullut aiempaa vähemmän varauksia Venäjältä. Heitä saattaa huolettaa esimerkiksi rajojen auki pysyminen.”
Suurempi menetys on tänä vuonna tullut kuitenkin kotimaisen matkailun vähenemisestä.
Kuusihenkinen perhe päätyi Satakunnasta Kymenlaaksoon Jaalaan matkailuyrittäjiksi 14 vuotta sitten.
”Olimme edellisen omistajan juhlissa ja hän vihjaisi aikovansa luopua tästä jossakin vaiheessa. Asia melkein unohtui, kun kiinnostustamme sitten kysyttiin.”
Sharpit omistavat Karijärven rannalla sijaitsevan vaaleansinisen Aurantolan kestikartanon, joka käsittää tilan vanhan päärakennuksen ja vielä vanhemman viljasiilon: vuodelta 1758. Siellä on kappeli, jossa vihitään ja sen jälkeen juhlitaan tallinvintillä.
Sharpit ovat koettaneet luoda matkailijoille ja juhlijoille helppoja ja monipuolisia paketteja.
On loma-, juhla- ja kokoustiloja, possu- ja juhannusjuhlia, yösijaa kartanossa, aitoissa tai mökeissä aamiaisella tai ilman, kanootteja ja kesällä lampaita, kaneja ja kiekuva kukko kanoineen. Yritys on auki touko–lokakuussa.
Majoituksen markkinointi on hoitunut pääasiassa puskaradion kautta, mutta etenkin venäläiset löysivät paikan kansainvälisen nettivarausjärjestelmän kautta.
”Se on yrittäjälle kallis, mutta asiakkaille helppo.”
EIJA MANSIKKAMÄKI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
