Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Okra tähtää historian suurimmaksi maatalousnäyttelyksi

    Näyttelyosastoista piirretty kartta     täyttää näyttelyn johtajan Jukka Isotalon työpöydän. Tulijoita on ollut enemmän kuin karttaa piirrettäessä osattiin odottaa. ville-petteri määttä
    Näyttelyosastoista piirretty kartta täyttää näyttelyn johtajan Jukka Isotalon työpöydän. Tulijoita on ollut enemmän kuin karttaa piirrettäessä osattiin odottaa. ville-petteri määttä Kuva: Viestilehtien arkisto

    Heinäkuun toisena päivänä Oripään lentokentällä avautuvat Okra-messut alkavat olla äärimitoissaan. Kaksi vuotta sitten vieraita oli 60 000–70 000. Nyt rima on nostettu vielä ylemmäs. Suomessa ei tiettävästi ole ollut ennen näin laajaa maatalousnäyttelyä.

    Osastoja ja näyttelykenttää on niin paljon, ettei aluetta kierrä enää yhdessä päivässä. Äärirajoilla mennään, miettii näyttelyn johtaja Jukka Isotalo. Näyttelyaluetta on 22–23 hehtaaria ja nurkasta nurkkaan on matkaa pitkälti toista kilometriä.

    Jotta välimatkat eivät muodostu ylivoimaisiksi, kenttää kiertää kolme traktorien vetämää messujunaa, jotka pysähtyvät messuporteilla.

    Isotalon mukaan näyttelyn organisaatio on hioutunut vuosien mittaan niin, ettei hän ole huolissaan järjestelyjen onnistumisesta. Kuukautta ennen näyttelyporttien avaamista 99 prosenttia asioista on jo hoidossa.

    Näyttelyn avaa maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen (kok). Ministeri on kertonut olevansa paikalla koko avajaispäivän, jolloin keskustellaan muun muassa uudesta maataloustukijärjestelmästä. EU:n maatalouspääosaston apulaispääjohtaja Mihail Dumitru saapuu myös Oripäähän.

    Okraan on tulossa huomattavasti enemmän ulkomaalaisia näytteilleasettajia kuin ennen. Uutta on, että ulkomaiset tavarantoimittajat ovat varanneet oman osaston, kun tähän saakka he ovat käyttäneet suomalaisia edustajia.

    ”Ilmeisesti osa tulijoista hakee maahantuojaa ja Okraa pidetään varteenotettavana paikkana heidän etsimiseensä”, Isotalo pohtii. Mukana on väkeä ainakin Italiasta, Kroatiasta ja Baltiasta sekä Ruotsista.

    Ilahduttavia yllätyksiäkin on tullut, Isotalo sanoo.

    Saksalaisen Eurotierin järjestäjät varasivat osaston ilmeisesti ensimmäistä kertaa suomalaisilta messuilta.

    Karjatalouteen keskittyvä Eurotier-näyttely järjestetään vuorovuosina peltoviljelyn Agritechnican kanssa Hannoverissa.

    Näyttelyn mittasuhteista kertoo, että näyttelyosastoja on saman verran kuin Okrassa, mutta kaikki on sisätilaa.

    Säät voivat sotkea Okra-näyttelyä. Oripään lentokenttä on kuitenkin paikkana omaa luokkaansa, sillä hiekkakangas läpäisee minkälaisen sateen tahansa. ”Pikkukengillä pärjää eikä yhtään autoa tarvitse hinata”, Isotalo lupaa.

    Sähköt ja jatkojohdot ovat suurin huoli, jos vettä tulee runsaasti.

    Okralla on ollut onnea säiden suhteen. Kaksi vuotta sitten ei satanut yhtään ja aiemminkin on tullut vain lyhyitä kuuroja.

    Näyttelyalue muuttuu ilmeeltään entistä ammattimaisemmaksi, kun näytteilleasettajat ovat ryhtyneet päällystämään osastoja asfaltilla.

    Uutta pintaa on tehty liki hehtaari kesäkuun aikana. Päällystämisen aloitti Raisio kaksi vuotta sitten. Tänä vuonna moni iso toimija on seurannut esimerkkiä.

    Isotalon mukaan päällystämisinto osoittaa, että yritykset näkevät Okralla olevan tulevaisuutta. Järjestäjät ovat luvanneet, että osastonsa asfaltoiva näytteilleasettaja saa saman tontin myös seuraavalla kerralla.

    Okran järjestelyt hoidetaan talkoilla. Palkattua väkeä ei ole. Niin on ollut 1980-luvun alusta saakka, kun näyttely ensimmäisen kerran järjestettiin.

    Paikallinen Lions club johtaa rakennustöitä.

    Näyttelyn aikana talkoolaiset huolehtivat ruokailusta, lipunmyynnistä ja liikenteestä. Isotalon mukaan tulijoita olisi vaikka miten paljon ja yllättävän kaukaa on kyselty. Kaikkia halukkaita ei voida ottaa, vaikka päivittäin näyttelykentällä häärää 350 vapaaehtoista. Kiinnostusta on, sillä Okra korvaa talkootunnit yhdistyksille.

    Järjestely on koettu mielekkääksi varsinkin, kun korvaus on kaikille sama. Samalla se tarjoaa yhdistyksille oivan tavan hankkia toimintaansa varoja.

    Näyttelyn liikennejärjestelyt on jouduttu miettimään uudelleen, jotta ajotiet eivät ruuhkaudu. Tampereen ja Huittisten suunnasta tuleville avataan uusi reitti.

    Kantatien ruuhkat helpottavat, kun pohjoisesta ja etelästä tulevien reitit pysyvät erillään pysäköintipaikalle saakka.

    Linja-autot ohjataan vanhan messuportin kautta aivan lentokentän portille. Liput annetaan bussin ovella. Ryhmien vetäjät on ohjeistettu keräämään lippujen hinnat valmiiksi, jolloin siihen ei kulu aikaa paikan päällä.

    Retkien järjestäjät ovat toivoneet järjestelyä, jotta vieraat pääsevät jonottamatta portista sisään.

    Näyttelyn uutuuksia ovat hevoset ja riistatalous. ”Kaksi vuotta sitten saimme palautetta siitä, että hevoset puuttuivat näyttelystä”, Isotalo kertoo.

    Isotalon mukaan Okra yrittää palvella kaikenlaisia vieraita.

    ”Koneet eivät kiinnosta kaikkia.” Viimeksi nostettiin esiin luomua.

    Näyttelykenttä on jaettu aihealueittain, jotta osastot löytyvät mahdollisimman helposti. Eläimille on oma alueensa, koneille omansa ja energia on keskitetty etelänurkkaan. Riistaväki kokoontuu kakkosportin läheisyyteen.

    ”Ammattiasiaa löytyy kaikille. Uutta ovat järkälemäiset perunannostokoneet. Niille on varattu kymmenen aarin tontteja.”

    VEIKKO NIITTYMAA

    Uutta ovat järkälemäiset perunannostokoneet. Niille on varattu kymmenen aarin tontteja.

    jukka isotalo

    Avaa artikkelin PDF