Mainosmyynti sakkaa, mutta rekrytointi luistaa – Alma Media onnistui kasvattamaan tulostaan, vaikka liikevaihto laski
Yhtiön mukaan Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset sekä hiipuva talouskasvu näkyivät toimintaympäristössä ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.
Alma Median koko vuoden liikevaihdon arvioidaan olevan viime vuoden tasolla tai laskevan siitä hieman. LEHTIKUVA / Eelis Berglund.Mediakonserni Alma Media onnistui kasvattamaan tulostaan hieman vuoden toisella neljänneksellä. Konsernin oikaistu liikevoitto nousi huhti-kesäkuussa 19,4 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 19,2 miljoonaa euroa.
Liikevaihto puolestaan laski reilun prosentin 78,2 miljoonaan euroon.
Toimitusjohtaja Kai Telanteen mukaan konsernin liiketoiminta kehittyi ensimmäisellä vuosipuoliskolla talouskasvun hidastumisesta ja Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamista häiriöistä huolimatta ennakoidusti.
”Mediamainonnan myynnin lasku ja kustannusten nousu ovat hieman heikentäneet kannattavuuttamme, mutta kustannusten sopeuttamiseksi ja tuloksen puolustamiseksi tehtyjen toimenpiteidemme vaikutukset näkyvät vuoden toisella puoliskolla.”
Useissa Euroopan maissa rekrytointipalveluja tarjoavan Alma Careerin toinen vuosineljännes oli konsernin mukaan niin liikevoiton kuin kannattavuuden osalta historian toiseksi paras. Sen oikaistu liikevoitto parani kustannussäästöjen ansiosta.
Alma Consumer -segmentin kannattavuutta taas painoi edellisen vuosineljänneksen tavoin mainonnan myynnin lasku mediassa ja markkinapaikoissa. Liikevaihto kastoi vertailupalveluissa ja digisisältömyynnissä.
”Mainosmyynnin pudotusta voi pitää merkittävänä (-10,1 %), mutta kesäkuun mainonnan myynti oli huhti–toukokuuhun nähden jo selvästi parempaa”, puolivuosikatsauksessa todetaan.
Alma Consumer -segmentin liiketoimintaan kuuluvat muun muassa Iltalehti, Etuovi.com ja Vuokraovi.com.
Alma Talent -segmentin markkinatilanne pysyi konsernin mukaan toisella vuosineljänneksellä talousmedialle edelleen haastavana. Liikevaihto laski lähes kolme prosenttia. Oikaistu liikevoitto sen sijaan nousi reilut yhdeksän prosenttia. Segmenttiin kuuluvat digitaaliset sisältömediat, kuten Kauppalehti, Talouselämä ja Arvopaperi.
Tammi-kesäkuussa oikaistu liikevoitto laski 36,4 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 38,9 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski niin ikään reilun prosentin 153,5 miljoonaan euroon.
Yhtiön mukaan Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset sekä hiipuva talouskasvu näkyivät toimintaympäristössä ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.
Konsernin näkymät kuluvalle vuodelle ovat pysyneet ennallaan. Vuoden 2023 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan viime vuoden tasolla tai laskevan viime vuodesta.
”Arvioimme rekrytointipalveluiden kysynnän säilyvän vahvana ja mainosmyynnin elpyvän vuoden aikana. Yhtiön käynnistämät toiminnan tehostamistoimet parantavat kannattavuutta jälkimmäisellä puoliskolla”, puolivuosikatsauksessa sanotaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
