Viljelijät myyvät ruokaa alehintaan
MTK:n ja SLC:n kampanjatuotteet on varustettu tarralla, joka sisältää tietoa tuottajien kuluttajahinnasta saamasta osuudesta. Kalle Särkkä Kuva: Viestilehtien arkistoKananmunien vähittäishinnat ovat nousseet merkittävästi 12 kuukauden aikana. Tuottajalle noususta on riittänyt vain rippeet, alle viidennes.
TNS Gallup Elintarviketiedon mukaan kananmunien veroton vähittäishinta on noussut syyskuusta 2011 syyskuuhun 2012 keskimäärin 84 senttiä kilolta.
Hinta on nyt keskimäärin 4,21 euroa per kilo.
Tuottajalle tästä noususta on jäänyt keskimäärin vain 15 senttiä.
Kuluttajahinnan nousua on julkisuudessa perusteltu tuotannon vähenemisenä. Se johtuu vanhanmallisten häkkikanaloiden kiellosta.
Tällä hetkellä suomalaisia kananmunia tuotetaan vain virikehäkeissä, lattiakanaloissa tai luomuna.
Tuotanto-olojen muutokset ovat maksaneet tuottajat. Hinnannoususta ovat kuitenkin hyötyneet eniten pakkaamot ja kauppa. MTK pitää tilannetta erittäin epäreiluna. Kananmuna on lähes valmis tuote tilalta lähdettyään.
Pakkaamojen ja kauppojen tehtäväksi jää toimittaa tuotteet kuluttajien saataville.
Kanalainvestointien lisäksi rehujen kallistuminen on nostanut tuotantokustannuksia. Reilu ruokaketju olisi MTK:n mielestä toteuttanut hinnankorotuksen toisin päin. Korotuksesta 70 senttiä olisi kuulunut tiloille kohonneiden rehu- ja hyvinvointikulujen kattamiseen.
MTK muistuttaa, että suomalainen kananmunantuotanto on maailman parasta. Suomalaismunista ei vähittäismyynnissä ole löydetty salmonellaa moneen vuoteen.
Suomessa kanahäkkidirektiiviä noudatettiin tämän vuoden alussa sataprosenttisesti, toisin kuin useissa muissa EU-maissa.
MTK:n mukaan kananmunien hintakehitys on erittäin valaiseva esimerkki suomalaisen elintarvikeketjun toiminnasta. Kohonneista hinnoista leijonanosan vievät kauppa ja teollisuus.
Näin käy siitä huolimatta, että suurin työ laadukkaan kotimaisen ruuan eteen tehdään maatiloilla.
Tuottajalle jää luu käteen.
REIJO VESTERINEN
Kotimaista ruokaa myydään keskiviikkona kymmenellä paikkakunnalla tuottajahintaan.
Valtakunnallisen tempauksen tarkoituksena on nostaa esille maataloustuottajien heikko tilanne Suomen ruokamarkkinoilla.
”Ihmettelemme suureen ääneen sitä, miksi tuottaja saa tuotteestaan vähiten vaikka juuri hän tekee ruuan eteen eniten”, kertoo MTK:n järjestöjohtaja Matti Voutilainen.
”Räikein esimerkki löytyy kananmunahyllyltä. Kun kananmunan kuluttajahinta on vuoden sisällä noussut noin 80 senttiä, tuottajahinnan nousu on ollut vain 15 senttiä. Kauppa ottaa välistä entistä suuremman osuuden.”
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK sekä ruotsinkielinen tuottajajärjestö SLC kampanjoivat Helsingin Narinkkatorin lisäksi Hämeenlinnassa, Joensuussa, Jyväskylässä, Kokkolassa, Kuopiossa, Lappeenrannassa, Seinäjoella, Tampereella ja Ylivieskassa.
”Olemme molemmat maaseudun etujärjestöt liikkeellä yhdessä rintamassa”, Voutilainen kuvailee.
Myynti alkaa kello 11. Viljelijät myyvät toreilla naudan paistia, porsaan palapaistia, kananmunia, perunoita ja ruisleipää.
”Toivomme, että kuluttajat heräävät tämän tempauksen avulla kyseenalaistamaan sitä, miten ruuasta maksettu hinta jakautuu”, Voutilainen muistuttaa.
Kun tieto tapahtumasta vuosi julkisuuteen jo viime viikolla Ilta-Sanomien kautta, sai tempaus aikaiseksi jo vilkasta nettikeskustelua.
”Toivottavasti tuottajat saavat myös konkreettista tukea tälle viestilleen.”
Tuottajajärjestöt vaativatkin, että ruuan hintapiirakka on jaettava uudelleen.
”Nyt teollisuus ja kauppa vievät suurimman osan potista myös niissä tuotteissa, joita on jalostettu vain vähän tai ei juuri ollenkaan.”
Paikalla tapahtumapaikoilla on myös tuottajia, jotka kertovat suomalaisen ruuantuotannon vaikeasta kannattavuustilanteesta sekä ratkaisuehdotuksia tilanteen parantamiseksi.
Myynnissä on esimerkiksi porsaan palapaistia 500 gramman pakkauksessa 80 senttiä kappaleelta, naudan paistia noin 3 euron kilohintaan, kananmunia kuuden kappaleen rasioissa 35 senttiä rasialta, perunoita 10 senttiä kilo ja ruisleipiä 10 senttiä kappale.
Tuotteita myydään käteisellä yksi kappale per asiakas. Myytävät tuotteet ja niiden määrät vaihtelevat paikkakunnittain.
MTK avaa maanantaina tapahtuman verkkosivun osoitteeseen www.mtk.fi/epäreilua. Sivulta löytyvät linkit alueellisten tapahtumien tietoihin.
STINA HAASO
Toivomme, että kuluttajat heräävät tämän tempauksen avulla kyseenalaistamaan sitä, miten ruuasta maksettu hinta
jakautuu.«
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
