LEHTIKATSAUS Kilpailu kärsii huonoista teistä
Hapertuva tieverkko syö kilpailukykyä, kirjoittaa Savon Sanomat.
”Tieverkon heikko kunto tiedetään. Asiaa tarkastellaan usein kuitenkin suppeasti yksittäisten käyttäjäryhmien näkökulmasta. Tieverkon vaikutukset kilpailukykyyn ja kansantalouteen jäävät avaamatta.
Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen arvioi, että jos tieverkon annetaan edelleen rapistua, Suomen sijoitukset kansainvälisissä kilpailukykyvertailuissa alkavat nopeasti pudota.”
”Hallitusneuvotteluissa on ilahduttavasti päästy yksimielisyyteen 1,6 miljardin euron panostuksesta muun muassa liikenneväylien parantamiseen.”
Myös Kaleva kiittelee väylärahoja.
”Keskusta, perussuomalaiset ja kokoomus kannattivat ennen vaaleja komitean ehdotusta perusväylänpitoon tarkoitetun rahoituksen nostamisesta 200 miljoonalla eurolla. Niin tekivät tosin myös muut puolueet.
Nyt näyttää siltä, että korotus ollaan todella tekemässä.”
”Jos hallitus tekee, kuten aikoo, sitä on syytä onnitella hyvästä päätöksestä. Liikenneväylien korjausvelan pysäyttäminen palvelee hallituksen päätavoitetta, joka lienee yhä maan velkaantumistahdin pysäyttäminen ja kääntäminen laskuun.
Päättäjät kaavailevat biotaloudesta uutta talousveturia. Haaveet siitä voidaan haudata, jos tiet eivät kestä raskaita kuljetuksia. Toivoa sopii, että hallitus ohjaa remonttirahaa päätieverkoston lisäksi myös biotalouden kannalta keskeisen, alemman tieverkon kunnostamiseen.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
