UUTISTAUSTA Murheet kolisevat maitotonkassa
Valio käytti viime vuodesta nimitystä ”annus horriblis”, kauhea vuosi. Sitä se todella on ollut, eikä alkuvuodestakaan ole vielä saatu kuulla myönteisiä uutisia.
Marraskuussa yhtiö vähensi 168 henkilötyövuotta. Nyt liipasimella on 320 henkilötyövuotta.
Venäjä löi rajapuominsa kolahtaen kiinni Valion Suomessa tuotetuilta meijerituotteilta viime vuoden elokuussa. Valion kahden miljardin euron liikevaihdosta on aiemmin saatu Venäjältä noin viidennes eli 400 miljoonaa euroa. Se ei ole pikkuraha, eikä porttien aukeamisesta uudelleen ole varmaa tietoa.
Suurvaltapolitiikka eli Venäjän ja länsivaltojen nokkapokka pakotteineen raapaisee siis meijeriyhtiötä syvältä. Tuottajahintaa on ollut pakko laskea. Syksyn ja talven tiputusten jälkeen tuottajan saamasta maidon perushinnasta on sulanut yhteensä viidennes.
Kun Venäjän markkinat tyrehtyivät yhdessä yössä, piti maidolle löytää osoite muualta. Samaan aikaan teollisuustuotteiden, kuten erilaisten maitojauheiden hinnat maailmanmarkkinoilla laskettelivat loppuvuodesta alamäkeä.
Vuoden vaihteessa hinnat lähtivät nousuun, mutta maalis- ja huhtikuun aikana Euroopan komission hintatilastoissa on tultu taas alaspäin. Esimerkiksi kahden viikon välein käytävässä Global Dairy Traden meijerituotehuutokaupassa hintaindeksi on laskenut yhteensä yli 20 prosenttia kolmessa viimeisessä huutokaupassa.
Euroopan maitokiintiöjärjestelmän päättyminen lisää painetta Suomessa. Esimerkiksi Hollanti ja Irlanti ottivat kiintiöiden poistumisen ilolla vastaan, kun tuotantoa ei tarvitse enää jarrutella vaan hanat käännetään täysin auki. Suomessa tuotantokustannukset ovat kuitenkin korkeammalla muuhun Eurooppaan ja maailmaan verrattuna.
Bulkkituotteiden myyminen ei nykyisillä maailmanmarkkinahinnoilla mahdollista tämän hetken tuottajahintaa. Valion pitäisi löytää lisäarvotuotteille Venäjää korvaavia markkinoita, jotta tilitys- ja tuloksentekokyky säilyisivät.
Kotimaan vähittäiskaupassa Valio on niin ikään puristuksessa. Lisää markkinaosuutta hamuava ja edullisuudella rumpua lyövä Lidl ei enää kelpuuttanut Valion tuotteita hyllyynsä, vaan korvasi ne omilla tuotemerkeillään.
Kuluttajahintojen laskua ovat kuuluttaneet myös kotoisat kilpakumppanit S-ryhmä ja Kesko. Kansa ostaa halpaa ja myyntikatteet ovat tiukassa, vaikkei uusia hypermarketteja ja liikennekeitaita rakennettaisikaan.
Valio on toistaiseksi pitänyt etäisyyttä kaupan omiin merkkeihin. Niiden kauppa tuntuu kuitenkin vetävän, mikä syö Valion markkinaosuutta kotimaan markkinoilla.
Tuottajahinnan lasku on myös osaltaan saanut valiolaisia tuottajia vaihtamaan meijeriä. Asiasta on sanailtu kipakasti mielipidekirjoituksissa ja internetin keskustelufoorumeilla. Tuottajakentän repeily ei edistä meijerin eikä osuuskuntien tavoitteita.
Valiolla on vielä niskassaan 70 miljoonan euron sakko määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä vuosilta 2010–2012. Markkinaoikeus oli puolentoista vuoden käsittelyn jälkeen Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa samaa mieltä siitä, että Valion perusmaitojen hinta alitti tarkastelujaksolla tuotantokustannukset.
Meijeriyritys on asiasta vahvasti eri mieltä, eikä katso viranomaisten ymmärtäneen osuustoiminnan periaatteita, eli maksaa saamansa voitto tuottajaosuuskunnille raaka-aineensa hinnassa. Asian selvittely jatkuu korkeimmassa hallinto-oikeudessa.
Tuloksena voi siis olla ylimääräinen, kymmenien ellei satojen miljoonien kustannus. Sen kohtalo selviää kuitenkin vasta myöhemmin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
