Luonnonmarjojen poimijoista toivotaan listaa verkkoon
Luonnontuotealan yritysten mielestä marjojen poimintaohjeita tulisi kehittää. Jaana Kankaanpää Kuva: Viestilehtien arkistoPohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa toimivat luonnontuotealan yritykset haluavat, että marjojen poimijoita koskevat asiat saisivat pitkäaikaisen ratkaisun.
Keruumenetelmiä, poiminnan organisointia sekä poimijoiden ohjeistamista pitäisi kehittää. Lisäksi yritykset toivovat verkkoon listausta poimijoista.
Toiveet tulivat esille Arktiset Aromit ry:n talvella tekemän kyselyn tuloksista.
Kysely tavoitti 114 toiminnassa olevaa luonnontuotealaan kytkeytyvää yritystä Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueelta. Vastausprosentti oli 52.
Vastaajien joukossa on poimintatuotteita ostavia ja jalostavia yrityksiä sekä matkailuyrityksiä, leipomoita, ravintoloita, kauppoja. Mukana on myös maatiloja, joilla oli luonnontuotteisiin liittyvää yritystoimintaa.
Työvoiman saatavuuden lisäksi luonnontuotealan yritysten toimintaa vaikuttaa keskeisesti vuosittaiset satojen vaihtelut. Siksi yritykset toivovat, että nykytekniikalla toteutettaisiin nykyistä ajan tasaisempaa tiedotusta sadoista.
Yritykset haluavat sekä markkinoinnin että tiedottamisen kehittämistä. Esimerkiksi oman alueen hotellit ja ravintolat pitäisi nykyistä paremmin ottaa kohderyhmäksi.
Lapsia ja nuoria pitäisi kannustaa marjojen ja sienien poimintaa sekä kalastukseen.
Ylipäätään tiedottamista luonnontuotteiden hyödyntämisestä pitäisi kehittää. Tiedottamisen kärjeksi ehdotetaan muun muassa eettisiä arvoja ja kestävää kehitystä.
Kyselyn tuloksista ei selviä, kenen tai minkä organisaation pitäisi yrittäjien mielestä viedä eteenpäin esitettyjä kehittämisideoita.
Kyselyyn vastanneista yrityksistä 70 prosenttia käsitteli marjoja. Noin kolmannes käsitteli sieniä ja/tai yrttejä, ja neljäsosa kalaa ja/tai riistaa. Lisäksi luonnontuotelistalla mainittiin hunaja ja terva.
Noin 10 prosenttia ilmoitti myös luomu- tai lähiruuan kuuluvan toimintaansa.
Yritysten keskimääräinen liikevaihto vuodessa oli noin miljoona euroa. Erot yritysten välillä olivat kuitenkin suuret. Joukossa oli useita yrityksiä, joiden vuosittainen liikevaihto jäi alle 10 000 euron.
Yli puolet vastanneista yrityksistä kertoi liikevaihtonsa nousseen kuluneen 10 vuoden aikana.
Luonnontuotteita käytettiin keskimäärin noin 15 000 kiloa yritystä kohti.
Arktisista Aromeista kerrotaan, että yritysten tavoitettavuutta hankaloitti, ettei yritysten yhteystietoja ole keskitetysti saatavilla.
MAIJA ALA-SIURUA
Mikkonen H. ja Moisio S.: Luonnontuotteet Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun yrityksissä
www.arktisetaromit.fi/
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
