Teiden kantavuuksia mittaava huolissaan jättirekoista
Teiden kantavuus joutuu koetukselle, jos kaavaillut jättirekat päästetään liikenteeseen. Teitä ei ole suunniteltu niin suurille kokonaispainoille. Pekka Fali Kuva: Viestilehtien arkistoToimitusjohtaja Juha-Matti Vainio Road Mastersilta Porista on seurannut aitiopaikalta suomalaisen tiepolitiikan vaikutuksia tiestöön lähes kolmekymmentä vuotta, ensin TVH:n ja Destian palveluksessa ja viimeksi kuluneen vuoden yrittäjänä.
Vainion yritys mittaa teiden kantavuuksia ja laatii perusparannussuunnitelmia yksityis- ja metsäautoteille ympäri maata.
Eniten tällä hetkellä työllistää Koskenkylän–Kotkan moottoritietyömaa, jossa Vainio käy varmistamassa kantavuudet ennen asfaltointia. Metsähallitukselle mitataan 400 kilometriä metsäautoteitä. Myös kaupungit ja kunnat tarvitsevat tietoa teiden ja katujen kunnosta.
Tilanne on Vainion mukaan mennyt huonoon suuntaan vuosikausia. Ensin alkoivat oireilla yksityistiet, ja nyt kantavuusongelmat ovat laajentuneet kaikenlaisille teille, pääteillekin. Asfaltin pintaan tulleita verkkomaisia halkeamia näkee yhä enemmän.
Miten pitkään näin voidaan jatkaa?
Vainion mukaan nykymenolla teiden rapautuminen jatkuu ja jossain vaiheessa tiet menevät niin surkeaan kuntoon, että rahaa on pakko löytyä.
Vainio ottaa esimerkin yksityisteiden valtionavuista. Vuosikymmenen vaihteessa valtio osallistui vuosittain 23 miljoonalla eurolla yksityisteiden kunnossapitoon. Viime vuonna käytössä oli 13 ja tänä vuonna 9 miljoonaa euroa. Ensi vuonna saatetaan jäädä 5 miljoonaan. Päältä otetaan ensin lossien ja sitten siltojen kunnostusrahat.
Vainio on huolissaan valtiovallan kaavailuista nostaa yhdistelmäajoneuvojen suurinta sallittua kokonaispainoa nykyisestä 60 tonnista 76 tonniin.
”Sataa tonniakin on väläytetty.”
Teitä ei ole suunniteltu näin suurille ajoneuvoille, Vainio sanoo. Varoittava esimerkki löytyy Niinisalo–Karvia-tieltä, jonka reunat ovat alkaneet painua ja murtua jo nykyisillä kokonaispainoilla.
Vaikka akselipainoja ei nosteta, teiden rasitus kasvaa, kun aiempien 7-akselisten sijasta tiellä kulkee 9-akselisia ajoneuvoja. Ne kuormittavat tien rakenteita aiempaa enemmän ja lyhentävät teiden kestoikää.
VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
