Kuluttajaa ohjaillaan hienovaraisesti kaupassa
Uudet päivittäistavarakaupat suunnitellaan entistä huolellisemmin. Jopa tuoksuilla voidaan vaikuttaa asiakkaan ostohalukkuuteen.Kun asiakas kävelee tuttuun ruokakauppaansa, harva tiedostaa kävelevänsä ennalta suunniteltua reittiä.
Nykyaikaiset ruokakaupat on suunniteltu ammattilaisten voimin ja vankan kuluttajatutkimuksen perusteella. Ei ole sattumaa, että asiakas kävelytetään kauppaan sisään joko hedelmä- ja vihannesosaston tai leipäosaston kautta. Tai että maitohylly sijaitsee siellä kaupan perukoilla.
”Kuluttajan ostohalukkuuteen voidaan vaikuttaa monella tavalla”, tietää konseptisuunnittelupäällikkö Susanne Markkanen-Pipoli .
Yksi uusimmista ilmiöistä maailmalla on tuoksumaailman suunnittelu. Erilaisilla tuoksuilla voidaan tutkimusten mukaan lisätä kuluttajien ostohaluja.
”Me emme ole lähteneet niihin hajujuttuihin”, vakuuttaa kuitenkin valikoimajohtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän päivittäistavarakaupan ketjuohjauksesta.
Mikään salaisuus ei kuitenkaan ole, että niin kaupan alan ammattilaisten tehtävä on miettiä parhaita keinoja kasvattaa kauppojen myyntiä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

