Kymppi kuukaudessa luo tuhansia työpaikkoja
Suomalaisen työn liiton laskelmien mukaan Suomeen syntyisi 10 000 työpaikkaa lisää, jos jokainen suomalainen ostaisi kuukaudessa 10 eurolla lisää suomalaisia tuotteita ja palveluita.
Liitto on käynnistänyt yhdessä K-kauppojen sekä suomalaisten elintarvikevalmistajien ja käyttötavarateollisuuden kanssa kampanjan suomalaisen työn puolesta. Koko ensi vuoden kestävä kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksesta Suomen työllisyyteen.
”Nyt kaivataan ratkaisukeskeisyyttä ja tulevaisuudenuskoa kaikkien negatiivisten uutisten keskelle. Haluamme herätellä kuluttajia pohtimaan heidän omia vaikutusmahdollisuuksiaan Suomen työllisyyteen. Kotimaisilla tuotteilla ja designilla on valtava merkitys kotimaiselle työlle”, sanoo toimitusjohtaja Tero Lausala Suomalaisen työn liitosta.
”Jokainen kuluttaja voi omalla kauppareissullaan tukea suomalaista työtä. Ensi vuoden aikana tuomme suomalaista työtä eri muodoissaan vahvemmin esille kaupoissamme esimerkiksi korostamalla paikallisia tuotteita ja pakkausmerkintöjä”, Ruokakesko Oy:n tavarakaupan johtaja Ari Akseli kertoo.
Akseli sanoo, että K-kauppiaat ovat jo ottaneet runsaasti paikallisia tuotteita valikoimiinsa ja paikallisuutta lisätään ensi vuonna entisestään.
K-kaupan oman tuotemerkin Pirkan valintakriteereissä kotimaisuutta aletaan korostaa enemmän. ”Pirkka-tuotteissa on jo satoja Hyvää Suomesta -merkillä varustettuja tuotteita. Olemme päättäneet jatkossa painottaa kotimaisuutta valintakriteereissä entistä enemmän”, Akseli lupaa.
Kampanja on edelleen avoinna uusille yrityksille ja yhteisöille. Tällä hetkellä mukana on noin 40 yritystä. Joukosta löytyvät muun muassa isoimmat lihatalot, meijerit ja leipomot. Mukaan toivotaan lisää etenkin paikallisia yrityksiä koko maasta.
Kampanjan verkkosivuilla kuluttajat ja yritykset pystyvät antamaan palautetta kuinka suomalaista työtä voitaisiin tukea paremmin.
TUURE KIVIRANTA
www.suomalainentyo.fi/kampanja-suomalaisen-tyon-puolesta
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
