Asiakaspalvelua kehittämään
Kauppalehti (KL 20.3.) kirjoittaa kuorma-autoalasta kertovassa artikkelissaan, että suuret kuorma-automerkit ovat investoineet merkittävästi myynti- ja huoltoverkostoonsa.
Asiakkaiden merkkiuskollisuus on vielä suurta, mutta tilanne on hiljalleen muuttumassa KL:n artikkelin mukaan.
Maatalousalalla yllätyn vieläkin, kun saan erinomaista palvelua, vaikka sen pitäisi olla päinvastoin.
Kuten KL:ssä haastateltu Volvon Kimmo Ahonen toteaa, asiakkaalle huollon ja varaosien saatavuus sekä kaluston käytettävyys ovat elintärkeitä. Hän lisää, että asiakkaan lojaalisuus vähenee merkkiä kohti ja lisääntyy saatavaa palvelua kohtaan.
Maatalousalalla jotkut yritykset ovat tainneet tämän jo oivaltaa, mutta moni ei. Maatalouskoneiden valmistajien olisi syytä olla erittäin tarkkoina tänä päivänä myynti- ja huoltoverkoston kehittämisestä ja toimivuudesta, erityisesti jos koneita myydään jälleenmyyjäverkoston kautta.
Maataloudessa toimii 10 vuoden kuluttua noin 40 000 maatilayrittäjää sekä tietty määrä urakointiyrittäjiä. Koneyrityksen maine on ratkaisevassa roolissa silloinkin.
Yksi puolimätä muna yrityksen asiakaspalvelussa voi pilata asiakassuhteen pitkäksi ajaksi. Ei uskoisi, että millään yrityksellä on varaa sellaiseen, ei nyt eikä tulevaisuudessa.
Koneasiakkaina me maatalousyrittäjät olemme tekniikan kehittyessä yhä enemmän riippuvaisia huoltopalvelumiehistä. Konehankinnoissa uskon, että jo tänään huollon luotettavuudella on suurta painoarvoa.
Asiakastyytyväisyystutkimuksella yritykset saisivat arvokasta tietoa nykytilanteesta helpostikin.
Voittajana kruunataan se joka tulevaisuudessa ellei jo nyt antaa parasta henkilökohtaista asiakaspalvelua.
Konefirmojen ei kannata kouluttaa vain myyjiään palvelemaan asiakkaita vaan myös omia ja jälleenmyyjien huoltopalvelumiehiä. Se on pitkän aikavälin kannattava investointi.
Jos huoltopuoli yskii, se näkynee konemyyntiluvuissa muutaman vuoden viiveellä.
Myöhäinen herääminen ja tilanteen korjaaminen vievät vähintään yhtä monta vuotta. Parempaa palvelua odottaen, hyvää kevättä kaikille.
Peter Rehn
maatalousyrittäjä
Raasepori
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
