Sillat eivät kestä hirviörekkoja
76 tonnin hirviöpuurekat saivat luvan lokakuun alusta puunkuljetusajoihin. Arviot korjausvahvistettavien siltojen lukumäärästä Suomessa vaihtelevat julkisten teiden osalta noin 400 sillassa.
Yksityisteillä noita siltoja on vielä todella paljon. Jossain välissä puhuttiin yhteismäärältään 700–800 sillasta. Monille silloille on laitettu painorajoituksia, jotta ne kestäisivät kauemmin.Määrärahoja korjauksiin ei ole.
Useat maaseudun kivirakenteiset holvikaarisillat on myös Museovirasto julistanut suojelukohteiksi, joten niiden uusiminen ei olisi edes mahdollista. Vertailun vuoksi 76 tonnin rekkaa vastaa 71 kappaletta WV Polo omamassapainoista henkilöautoa.
Jos 71 WV Poloa laitetaan päällekkäin, siitä kertyy noin 100 metrin korkuinen rakennelma. Tulevia 100 tonnin superrekkoja vastaava Polojen rakennelmakorkeus olisi 94 Pololla 133 metriä. Pistää nyt vähän miettimään, mistä suuruusluokasta on kyse.
Valtio yrittää kaikin tavoin pestä kätensä. Jos silloilla sattuu haavereita, vastuuseen laitetaan kunnat, kaupungit tai yksityiset.
Huonoja puolia siltojen korjauksessa on, että se maksaa ja on hidasta. Säästöt kuljetuksista jäävät saamatta, kun autoille tulee kiertoteitä.
Tuleva talvi liukkauksineen varmasti pelottaa monia kuljettajia, kun rekat jäävät mäkiin renkaita sutien.
Hyvä puoli on ainoastaan alkuvaiheessa, että korjaukset työllistävät rakentajia hyvin pitkiksi ajoiksi.
Matti Hirvonen
Nokia
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
