Aro: VR ontehostunut reippaasti
VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro kumoaa kilpailijan väitteet tehottomuudesta.
”Totta kai isossa yhtiössä on hallintoa, mutta väite, ettei kustannustehokkuutta huomioida, on kilpailijan pahaa puhetta. Kun aloitin toimitusjohtajana neljä vuotta sitten, VR:llä oli 12 600 työntekijää, nyt 10 300. Tavaraliikenteen ratapihoilla henkilökunta on vähentynyt 40 prosenttia, hallinnossa vielä enemmän”, Aro luettelee.
Tänä vuonna VR:ää on haitannut kotimaan tavaraliikenteen supistuminen yleisen talouskehityksen myötä. Kesäkuussa kuljetukset vähenivät kymmenen prosenttia viime vuoteen verrattuna. Matkustajamäärät ovat sen sijaan kasvaneet.
Aron mukaan VR:n luottoluokitus on erinomainen, ja se voi valita lainanantajansa, joten arvailut henkilöliikenteen yksinoikeudesta rahoituksen ehtona ovat täysin perättömiä.
Aro pitää henkilöliikenteen aloittamista hiljentyneillä rataosuuksilla taloudellisesti erittäin haastavana. Kilpailijoiden sopii yrittää; Aron mukaan VR kohtaa samat kalusto-ongelmat kuin muutkin.
”Kalustoa täytyy räätälöidä Suomen oloihin, ja se on iso ongelma. Meillä on sama haitta kuin kilpailijoilla.”
Aro sanoo, ettei EU:n direktiivi velvoita VR:ää vuokraamaan kalustoaan muille.
Vapaaehtoisesti yhtiö ei sitä halua luovuttaa, koska sille on omaa tarvetta.
”Meillä ei ole sellaista kalustoa, joka ei olisi käytössä. Käyttöaste on noussut jatkuvasti.”
Kilpailijoiden aloittamista raiteilla voisi helpottaa yksityinen kalustoyhtiö, joka vuokraisi vetureita ja vaunuja operaattoreille. Malli toimii Keski-Euroopassa.
Pienten tavara-asiakkaidensa palvelun huononemisen viime vuosina Aro selittää teollisuuden rakennemuutoksella. Isojen asiakkaiden vähentyessä kyky palvella pieniä huononee samalla.
Kun tavarajunia liikkuu tehtaan ohi harvemmin, täsmäkuljetukset maailmalle eivät enää onnistu samalla lailla kuin vilkkaampana aikana. Silloin rekkaliikenne vie joustavampana voiton. Kilpailukyvyn muutos maantiekuljetusten hyväksi on ollut sama muuallakin Euroopassa.
Suomessa junilla on 24,5 prosentin markkinaosuus kuljetuksista, mikä on enemmän kuin EU:ssa keskimäärin.
HENRIK SCHÄFER
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
