Moni ei antaisi puhelinnumeroaanmarkkinointiin
Fonecta Oy:n teettämän tutkimuksen mukaan vain 18 prosenttia suomalaisista antaisi puhelinnumeronsa yritysten markkinointiviestintään.
Sähköpostiosoitteen luovuttamisessa suomalaiset ovat varsin myötämielisiä, jopa 57 prosenttia olisi valmis antamaan sähköpostiosoitteensa yrityksen käyttöön saadakseen tältä kohdennetumpia viestejä.
Osoitetietonsa yritysten käyttöön antaisi 37 prosenttia suomalaisista.
Tiedot käyvät ilmi Fonectan ja IROResearchin syyskuussa toteuttamasta tutkimuksesta. Siinä selvitettiin suomalaisten kuluttajien halukkuutta antaa itsestään tietoja yritysten markkinointiviestinnän käyttöön.
Kysytyt henkilötiedot olivat sähköpostiosoite, puhelinnumero ja osoitetieto. Tutkimuksessa haastateltiin tuhatta suomalaista.
Suhtautuminen henkilötietojen antamiseen vaihtelee melkoisesti iän mukaan.
Alle 34-vuotiaat ovat myötämielisimpiä sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron antamisen suhteen. Osoitetietojen antamiseen sama ikäryhmä kuitenkin suhtautuu nihkeämmin verrattuna muihin.
Keskimäärin vähiten henkilötietoja itsestään ollaan valmiita antamaan vanhemmissa ikäryhmissä.
”Mielenkiintoista on, että nimenomaan 35–44-vuotiaat erottuvat selkeästi joukosta haluttomuudessaan antaa puhelinnumeronsa yritysten käyttöön”, sanoo asiakasymmärryspäällikkö Annukka Toivanen Fonectasta.
”Vain 13 prosenttia heistä olisi valmis tähän, kun esimerkiksi alle 34-vuotiaista noin 24 prosenttia antaisi numeronsa”, hän kertoo.
35–44-vuotiaiden haluttomuutta antaa puhelinnumeroaan yritysten käyttöön selittänevät Toivasen arvion mukaan monella päällä olevat ruuhkavuodet.
Silloin moni haluaa olla yhteyksissä yrityksiin ja vain silloin, kun siihen todella on tarve.
Maikki Kulmala
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
