Professori: Kilpailijat kampittavat osuustoimintafirmoja
Osuustoimintayritykset, esimerkiksi osuuspankit ja S-ryhmä ovat toimineet menestyksellä markkinataloudessa, mutta nyt kilpailijat kampittavat niitä.
Kilpailijat yrittävät keksiä keinoja kampittaa menestyksellistä osuustoimintaa, professori Iiro Jussila sanoo. Kuva: Markku VuorikariOsuustoimintaprofessori Iiro Jussila Lappeenrannan yliopistosta arvioi, että kilpailuneuvoston Valiolle langettama päätös saalistushinnoittelusta voi motivoida kilpailijoita kampittamaan myös muita osuustoimintayrityksiä.
Tuorein esimerkki on vakuutusyhtiö Ifin kilpailuviranomaisille tekemä selvityspyyntö OP-ryhmästä. Ifin mukaan OP käyttää hyväkseen määräävää markkina-asemaa. Käytännössä If haluaa selvityttää, voiko pankkitoiminnan bonuksilla antaa alennuksia vakuutusmaksuista. OP pystyy maksamaan osuustoimintayrityksenä asiakasomistajilleen bonuksia.
Osuuspankin mukaan Ifin selvityspyyntö kilpailuvirastolle on hyökkäys osuustoimintaa vastaan.
Iiro Jussilan mukaan OP:n näkemykselle on hyvät perusteet, vaikka If ei hyökkäystä myönnäkään.
”If on todennut, ettei osuustoimintayhtiötä pysty ostamaan. OP on kehittänyt liiketoimintaansa tehokkaasti omistajiensa hyväksi. Ei ihme, että If pyrkii keksimään keinoja heikentää sen menestystä.”
Osuuspankilla on Jussilan mukaan oikeus toimia kuluttajan parhaaksi. ”Siinä ei ole kyseenalaistettavaa. Ja liiketoimintaa on hankala pilkkoa yksittäisiin osiin.”
Myös S-ryhmän bonuksia on arvosteltu. Jussilan mukaan bonukset ovat yksi tapa tuoda positiivista vääntöä markkinoille.
”Kun asiakkuuksia keskitetään, se lisää kaupankäyntimäärää ja tehokkuutta, edistää markkinoita ja tuo hintaa alas. Tämä on osuustoiminnan perinteinen mekanismi. Kun tehokkuus lisääntyy, se on markkinataloutta ajatellen positiivinen asia.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
