Kisamatkoja pitkin Eurooppaa
Kun Leena ja Hannu Kalalahti lähtevät valjakkoajokisoihin vaikkapa Ranskaan tai Unkariin, tien päällä on kuin pieni sirkusseurue. ”Paitsi ettei kyljessä lue Sariola vaan Loimihaka”, Leena Kalalahti sanoo.
Maastoauto vetää kolmen hevosen traileria. Asuntoauton perässä on 8-metrinen perävaunu, jossa kulkevat neljät vaunut, rehut, leirintävarusteet ja hevosten varusteet.
Kisoissa on kolme osakoetta.
Koulukoe on kuin kouluratsastusta, mutta vaunuista käsin. Valjakko suorittaa kentällä ohjelman, jonka kuviot ja askellajit on tarkkaan määrätty.
Toisena on niin sanottu maratonosa, jonka matkaosuus vaihtelee kolmen ja seitsemän kilometrin välillä.
Siihen kuuluu estealueita, jotka suoritetaan mahdollisimman vauhdikkaasti ja virheettä.
Estealueista kertyy lisää matkaa. Jos niitä on seitsemän, kuten vaativissa luokissa usein on, matkaa kertyy helposti 14–15 kilometriä.
Kolmantena on tarkkuusajo. Radalla on keiloja, joiden päällä on pallot. Keilojen ahtaista väleistä pujotellaan mahdollisimman nopeasti ja palloja pudottamatta. Mitä vaativampi luokka, sitä kapeampia portit ovat.
Kyydissä olevan avustajan eli groomin tärkein tehtävä on pitää vaunut pystyssä maratonilla ja lukea rataohjeita. Hän kallistuu kaarroksissa sisäkaarteen puolelle kuin purjehtija.
Kalalahtien keskinäinen kisa on kova.
Hannu piti kolme vuotta hallussaan Suomen ranking-johtoa. Hänellä on kuusi SM-mitalia, joista kolme kultaisia. PM-kisoissa on tullut joukkuekultaa, -hopeaa ja -pronssia.
Leena on voittanut kolme suomenhevosten Suomen mestaruutta sekä SM-pronssia ja hopeaa, voittanut Unkarissa vaikean tason kansainvälisen kisan ja saanut PM-joukkuepronssin.
Viime MM-kisoissa Leena ja Vuohimäen Havu olivat sijalla 20, mikä oli hieno saavutus vain kahden vuoden yhteistyön jälkeen.
SATU LEHTONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
