Humppilasta saa lähiruokaayhden luukun periaatteella
HUMPPILA (MT)
”Lähiruoka itsessään kiinnostaa. Meillä kotona suositaan kotimaisia ja paikallisia tuotteita”, kertoo Lähipuoti Remes Oy:n perustaja, yrittäjä Kimmo Remes.
”Se on hankalaa, jos joka tuotteen joutuu erikseen hakemaan.”
Remes perusti muutaman vuoden hautomisen ja suunnittelun jälkeen lähiruokaan erikoistuneen tukkuliikkeen ratkomaan arjessa havaittua logistiikkaongelmaa.
Aluksi Remes mietti kuluttajille suunnattua puotia, mutta suunnitellessa ilmeni, että tukkumarkkinoilla olisi isompi aukko. Lähiruokaa metsästävillä suurkeittiöillä on aivan sama ongelma kuin kuluttajilla: tuottajia on, mutta koko aterian ainesten saaminen kokoon vaatii monta puhelinsoittoa ja yhtä monta kuljetusta.
Ensimmäiset asiakkaat ovat kuntia, suurkeittiöitä ja ravintoloita. Osa tulevista yritysasiakkaista innostui Lähipuodista siinä määrin, että lähti siihen osakkaaksi.
Vaikka Lähipuoti Remes on ennen muuta tukku, kuluttajillekin on tarkoitus myydä.
”On selkeä tavoite, että myös ruokapiirit olisivat asiakkaita.”
Logistiikkaa hioakseen Remes teetti Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijalla opinnäytetyön. Työ poiki kaksi selkeää suositusta.
Ensinnäkin varasto olisi edullisempaa perustaa Humppilaan kuin Forssaan. Toinen tulos oli, että Remeksen kannattaisi noutaa tuotteet itse sen sijaan, että tuottajat kuljettavat niitä.
Kun vain on mahdollista, tukkuri vie ruokaa asiakkaille samalla ajokerralla kuin noutaa sitä tuottajilta. Kukin asiakas saa tavaraa kerran-pari viikossa. Tilaukset hoituvat verkossa. Asiakkaat saavat Lähipuodin järjestelmään omat tunnukset.
Tähän mennessä valikoimaan kuuluu yli 700 nimikettä noin 30 tuottajalta. Joukossa on sekä viljelijöitä että jatkojalosteita tuottavia pienyrityksiä.
Remes hakee uusia tuottajia koko ajan. Helpoimmaksi on osoittautunut myllytuotteiden saatavuus, sillä 50 kilometrin säteellä Humppilasta toimii kolme pienmyllyä. Kala sen sijaan on harvinaista herkkua Lounais-Hämeessä. Toisinaan saatavilla on Tammelan Pyhäjärvestä nostettua kuhaa.
Hinnat ovat sellaiset, että kaikkien on tarkoitus hyötyä.
”Tuottajat itse hinnoittelevat tuotteensa. Koitan laittaa siihen pienen siivun päälle, jolla elän. Asiakkaat ovat valmiita maksamaan hieman enemmän, jos lähiruokaa saa yhdellä toimituksella, mutta hintaero ei saa olla tähtitieteellinen.”
Toistaiseksi Remes työskentelee yksin. Kuljettajan palkkaaminen voi käydä ajankohtaiseksi, jos yrittäjän kaikki aika uhkaa kulua ratin takana. Silloin uusien kumppaneiden etsimiselle ei jäisi sijaa.
HENRIK SCHÄFER
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
