”Yhteistyö auttaa markkinoinnissa tosi paljon”
Pienen yrityksen on vaikea saada tuotteitaan isojen markettien hyllyille. Tuottajayhteistyö auttaa siinä tosi paljon, Poutakesän Pienmeijerin yrittäjä Michaela Poutanen sanoo.
Hän maistatti perjantaina suklaajäätelöä Myllyn Prisman lähiruokatorin avajaisissa.
Poutanen kertoo ymmärtävänsä kauppaa hyvin. ”Jos tässä alkaa juosta kymmenenkin tuottajaa kukin yksi tuote mukanaan, onhan se kaupalle vaikea hallita. Nyt laskutus on keskitetty.”
Poutakesän Pienmeijeri on toiminut vuoden verran. Idea syntyi, kun kasvinviljelytilalle etsittiin lisää kannattavuutta.
”Ensin suunnittelimme marjanviljelyä, ja istutimmekin niitä jonkin verran. Sitten päätimme jalostaa vielä lisää – marjat sopivat jäätelöön.”
Pariskunta ei halunnut ryhtyä franchising-yrittäjiksi vaan pysyä itsenäisinä.
Laitteet ja osaaminen on haettu kolmelta Italian-matkalta.
Maito hankitaan naapurin 80 luomulypsävän tilalta. Tällä hetkellä sitä kuluu noin 10 000 litraa vuodessa, mutta Poutaset aikovat laajentaa.
Jäätelömakuja on yhdeksän, suosituimpina mustaherukka ja kahvi. Lisäksi valmistetaan kolmea eri kypsentämätöntä juustoa sekä jugurttia.
Kaikessa halutaan säilyttää käsityöläisperinne. ”Ei mitään vettä, maitojauhetta ja kasvirasvaa, vaan aitoa maitoa ja kermaa.”
Tähän saakka tuotteita on markkinoitu lähinnä kauppahalleihin, lähiruokamyymälöihin ja luomupuoteihin. Yhteensä myyntipakkoja on 30–40.
Prisman lähiruokatori on hyvä lisä.
”Ideaalimaailmassa jokainen hakisi tuotteet pikkupuodeista mahdollisimman vähin välikäsin. Mutta se vain ei toimi niin. Suomalaiset ovat tottuneet hakemaan ruokansa isoista marketeista”, Poutanen sanoo.
SATU LEHTONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
