Videoyhteys tuo palvelut kotisohvalle
Karstulalainen Jorma Nieminen on tehnyt etätyötä yli 30 vuotta. Hän on vakuuttunut siitä, että videoyhteydet mullistavat maaseudun palvelutarjonnan. Sami Karppinen Kuva: Viestilehtien arkistoÄHTÄRI (MT)
Internetyhteydellä saadaan aikaan pian pieniä ihmeitä, jos valtiovarainministeriön etäpalvelujen kokeilu onnistuu.
Yksi ihmetehtaista sijaitsee runsaan 6 000 asukkaan Ähtärissä, tarkemmin sanottuna kaupungintalolla. Siellä kehitetään videopalveluja, joiden avulla kuka tahansa kuntalainen voisi hoitaa vaikkapa pankkineuvottelunsa tai lääkärikäyntinsä kotoaan käsin.
Palvelujen harveneminen on ähtäriläisille tuttua juttua. Moni virasto ja toimisto on pannut lapun luukulle ja ottaa vastaan 90 kilometrin päässä Seinäjoella.
Ähtäri on ollut edelläkävijä jo viranomaisten yhteispalvelupisteen kehittämisessä viime vuosikymmenellä.
Kaupungin hallintojohtaja Seppo Karjala uskoo kuitenkin, että tulevaisuudessa asiat hoidetaan yhä enemmän kotoa ja etänä.
Valtiovarainministeriön ja Ähtärin kaupungin rahoittama etäpalvelujen kokeilumalli on yritetty tehdä mahdollisimman helpoksi käyttää.
”Siihen tarvitaan vain normaali internetselain älypuhelimessa, tabletissa tai tietokoneessa”, atk-päällikkö Matti Turpeinen kertoo.
Mitään ylimääräisiä ohjelmia tai asennuksia palvelujen käyttö ei edellytä, mutta mikrofoni ja kamera laitteessa on oltava.
Ähtärin kokeiluhankkeessa videoasiointi.fi-nimiselle sivustolle on hankittu mahdollisimman paljon erilaisia palveluita, joita asukkaat voivat kokeilla.
Kaupungin omista palveluista tarjolla on esimerkiksi joillakin koululuokilla etänä käytävä vanhempainvarttikeskustelu.
Julkisista virastoista sähköistä kotikäyntiä tarjoavat muun muassa Kela ja oikeusaputoimisto Seinäjoelta. Mukana on myös yksi pankki, vakuutusyhtiö, vaateliike, tulkkauspalveluita, erilaisia yhdistyksiä ja esimerkiksi valmennuskoulutusta opiskelemaan pyrkiville nuorille.
Ähtäri halusi päästä ensimmäisten joukossa kehittämään etäpalveluja, koska kaupungissa uskotaan tämän kehityksen tuovan mukanaan kosolti hyviä asioita. Ollaan sellaisella tiellä, jossa paikan merkitys katoaa.
”Ihmisen perustarpeita ovat työpaikka, palvelut ja viihtyisä asuinympäristö”, Seppo Karjala luettelee.
Jos tietotekniikka mahdollistaa työskentelyn ja palveluiden saatavuuden, ihminen voi vapaasti valita asuinpaikkansa.
Tällaisen vapaan valinnan on tehnyt karstulalainen yrittäjä Jorma Nieminen, joka tituleeraa itseään etätyön pioneeriksi.
Hän on työskennellyt etänä kotoaan käsin jo yli 30 vuotta.
Nieminen on kokeillut Ähtärin hanketta varten kehitettyä idioottivarmaa videoyhteyttä, ja hänen mielestään se toimii hyvin. Siinä ei tule vastaan sellaista pulmaa, että toisella osapuolella olisi vääränlainen ohjelma käytössä.
”On aivan selvää, että tähän suuntaan on mentävä. Kun laitteet paranevat, kaikki palvelut pystytään järjestämään tietotekniikan avulla. Tämä on sitä tulevaisuutta, joka antaa maaseudulle uusia mahdollisuuksia.”
Etätyöntekijän näkökulmasta nettiyhteydet ovat vähintään yhtä tärkeitä kuin maantiet. Pitkän etätyöuransa aikana hän on huomannut, että yhä useammassa työpaikassa on huomattu etätyön edut.
”Se on tehokkaampi tapa tehdä töitä kuin tavanomaisessa toimistossa työskentely. Etätyössä joutuu toimimaan kurinalaisesti, sitoutumaan työnsä tuloksiin ja välttyy häiriöiltä.”
Hän arvioi, että keskimääräisestä kahdeksan tunnin toimistopäivästä kahvittelu, ruokatauko, sosiaalinen kanssakäyminen ja muut keskeytykset vievät puolet tehokkaasta työajasta pois.
Yksi etätyön parhaita puolia on Niemisen mielestä se, että saa joustavasti päättää työajoistaan.
”Kaamoksen aikana käyn aina puolen päivän aikaan ulkoilemassa, kun on valoisaa. Se on tärkeää, kun täällä ei ulkona keinovalaistusta ole.”
HANNA LENSU
Tämä on sitä tulevaisuutta, joka antaa maa-
seudulle uusia
mahdollisuuksia.«
Etätyössä
saa päättää
työajoistaan.«
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
