Kauppa ja teollisuus epäilevät hyötyjä
Maataloustuottajajärjestöjen yhteiskampanja reilummasta ruokaketjusta arveluttaa kauppaa ja elintarviketeollisuutta, jotka epäilevät kampanjan tehon jäävän sittenkin pieneksi. Omasta osuudesta ei aiota tinkiä.
Päivittäistavarakaupan toimitusjohtajan Kari Luodon puhelin soi tiuhaan keskiviikkona, kun tiedotusvälineet ottivat yhteyttä. Toistakymmentä puhelua tuli aamupäivällä.
Viekö tällainen kampanja asiaa eteenpäin, en ole siitä hirveän varma, Luoto toteaa. Yhteydet tuottajajärjestöön ovat kunnossa ja Luoto kertoi tapaavansa Marttilan taas torstaina.
Jos elintarvikeketjussa on epäterveitä piirteitä, niihin myös puututaan, Luoto muistuttaa. Kilpailuvirasto tutki asiaa vuosi sitten eikä laittomuuksia löytynyt. Jonkin verran epäterveitä ilmiöitä havaittiin.
Kaikki ketjun toimijat pitävät Luodon mukaan tärkeänä, että myös alkutuottaja pärjää ja voi hyvin. Se pitää kuitenkin hoitaa markkinatalouden pelisäännöin.
Muutama vuosi sitten kahvin hinta nousi jyrkästi maailmalla ja vähin eri se tuli myös kotimaan hyllyhintoihin.
Luodon mielestä kuluttajalle pitäisi pystyä perustelemaan entistä paremmin kotimaisen tuotannon edut kuten terveellisyys ja eettisyys, jotta kuluttaja on valmis maksamaan lisähintaa.
Päivittäistavarakaupan etujärjestö jakoi illalla tiedotetta Kauppa ei päätä tuottajahinnoista.
Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Heikki Juutinen epäilee sitä, edistääkö tällainen kampanja mitään, jos ketjun muita toimijoita syyllistetään.
Juutisen mielestä alan pitäisi keskittyä kakun kasvattamiseen eikä siihen, miten kakku jaetaan toisin. Kampanja ei vie ajattelua siihen suuntaan. Pikemminkin se viestii, että luopukaa te muu osuudestanne.
Tuoreen kyselyn mukaan 40 prosenttia elintarvikeyrityksistä kertoi kannattavuutensa heikentyneen ja liikevoitto kutistui 3,6 prosenttiin viime vuonna. Siitä ei löydy juuri tinkimistä etenkin, kun kustannukset nousevat 6 prosenttia vuodessa.
Teollisuuden kustannuksista 60 prosenttia koostuu raaka-aineista. Työvoimakuluja on 15–17 prosenttia ja energia ja kuljetukset jakavat lopun.
Olennaista Juutisesta on, miten vastataan tuontikilpailuun. Helppoa ratkaisua ei ole. Markkinahintojen nostamisessa on aina kansainvälinen hinta vastassa.
Jalostava teollisuus on huolissaan kotieläintilojen ahdingosta. Kyse on myös omasta tulevaisuudesta. Vaarana on, että raaka-aineen saatavuus vähenee, mikä laskee kapasiteetin käyttöastetta.
Kotieläintilojen ahdinkoon pitää löytyä lääkkeitä. Onko jotain tehtävissä tuotantokustannuksille tai -rakenteelle?
Juutinen näkee korjattavaa kaupan vaatimissa pitkissä toimitussopimuksissa. Hinta pitää antaa yli puolen vuoden päähän, mikä on vaikeaa etenkin viljatuotteissa.
VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
