Loppukiri piristi traktorikauppaa
Viime vuodesta näytti tulevan historiallisen hiljainen traktorikaupassa aina joulun kynnykselle saakka, mutta toisin kävi.
Suhteellisen vilkkaan syksyn ansiosta maataloustraktoreita rekisteröitiin 2 556, mikä on kuusi traktoria enemmän kuin vuonna 1993.
Vuosi 2013 oli kaksijakoinen traktorikaupassa. Kesään saakka edettiin 2 300 traktorin vuosimyynnin tahdissa. Toisella vuosipuoliskolla kauppaa tehtiin 3 200 traktorin vuosimyyntiä vastaavasti.
Vilkkaasta syksystä huolimatta koko vuoden menekki jäi 271 traktoria edellisvuotta pienemmäksi.
Myynti supistui lähes 10 prosenttia. Samoin kävi myös vuosi sitten. Kahdessa vuodessa myynti on hiipunut viidesosan.
Syksy oli kuitenkin toiveikas eikä joulukuu poikennut linjasta. Joulukuussa ensirekisteröitiin 150 maataloustraktoria, mikä on 37 enemmän kuin viime vuoden joulukuussa.
Viime vuosi oli jatkoa neljälle edelliselle. Vuoteen 2009 saakka traktorimyynti pysytteli 4 000 rekisteröinnin yläpuolella koko EU-jäsenyyden ajan. Vuonna 2009 pudottiin alle 3 000 traktoriin.
Edellisvuonna yllettiin hitusen 3 000 rekisteröinnin yläpuolelle.
Neljänä muuna vuonna on jääty 3 000 rekisteröinnin alapuolelle, eniten viime vuonna.
Menekki elpyi syksyllä, mutta sittenkin aika vähän. Toisella vuosipuoliskolla rekisteröitiin 1 008 maataloustraktoria.
Vuotta aiemmin jäätiin 929 rekisteröintiin ja sitä ennen yllettiin yli tuhanteen.
Maataloustraktorien menekin hiipuminen ei vaikuttanut traktoriksi rekisteröityjen mönkijöiden kauppaan. Mönkijätraktoreita rekisteröitiin 3 676 viime vuonna, mikä on lähes tuhat enemmän kuin edellisvuonna.
Traktorimerkeistä Valtra jatkoi suvereenisti kärjessä 43,8 prosentin markkinaosuudella, vaikka menetti runsaan prosenttiyksikön markkinoita muille.
Viime vuoden voittajaksi voi nimetä John Deeren, jonka markkinaosuus elpyi edellisvuoden notkahduksesta ja kipusi 15,8 prosenttiin kokonaismyynnistä.
John Deere on ainoa iso traktorimerkki, jonka kappalemyynti kasvoi viime vuonna. Pikkumerkeistä Zetor ja Deutz-Fahr ylsivät samaan.
Hankkijalla voidaan iloita, kun Deeren markkinaosuuden lasku saatiin käännettyä, mutta 15,8 prosentin osuus on edelleen vaatimatonta. John Deeren markkinaosuus oli näin alhaalla edellisen kerran vuonna 2002, kun Hankkija luopui Massey-Fergusonin edustuksesta.
Toiseksi suurimman traktoritalon titteli pysyi toisen vuoden peräkkäin Agritekillä. New Hollandin markkinaosuus vahvistui hitusen ja CaseIH:n hiipui hieman. Yhteinen markkinaosuus nousi prosenttiyksikön kymmenyksen 16,9 prosenttiin.
Traktorikauppa on Keskolle taas tervan juontia. Massey-Fergusonin markkinaosuus vajosi 10 prosenttiin viime vuonna, missä on pudotusta 2,4 prosenttiyksikköä.
Vasta tammikuun tilasto kertoo, miten vilkasta kaupankäynti loppuvuonna lopulta oli.
VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
