Uusia junaratoja tuskin rakennetaan vuosikymmeneen
Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen ei usko, että Lappiin rakennetaan junarata Jäämerelle lähitulevaisuudessa.
”Kaikilla, jotka siihen ovat vakavasti ottaneet kantaa, on tällä hetkellä jäitä hatussa”, Vehviläinen sanoo.
Intoa rataa kohtaan hillitsevät hankkeen hinta ja kesto.
”Meni rata sitten Ruotsin, Venäjän tai Norjan kautta, hankkeen suuruusluokka on viisi miljardia euroa.”
Jäämeren rataa on kaavailtu Lapin kasvavan kaivosteollisuuden käyttöön. Vehviläinen arvioi, että kaivostoiminnan Lapissa täytyisi moninkertaistua, jotta rata kannattaisi rakentaa.
Rata voisi olla valmis noin 20 vuoden kuluttua.
EU:sta ei kannata odottaa rahallista apua. Suomi on tällä hetkellä maksava maa ja tuet infran rakentamiseen menevät uusille EU-maille.
Ainoa EU-tuki Suomeen on tällä hetkellä pääkaupunkiseudun ja lentokentän kehäradalle.
”Tuki on muutama kymmenen miljoonaa, kun koko hankkeen koko on satoja miljoonia euroja. Ihmetellen katsomme Suomenlahden toiselle puolelle.”
Uusissa EU-maissa, kuten Baltian-maissa, voi EU:n tuki olla 75 ja sadan prosentin välillä koko hankkeesta.
Uutta rataa rahdille tarvittaisiin välille Luumäki–Imatra. Se toisi toisen väylän Venäjän liikenteelle. Nykyinen Vainikkalan kautta kulkeva rata alkaa olla ruuhkainen nopean Allegro-junan tiheiden vuorojen vuoksi.
”Luumäki–Imatra-radan suunnittelun aloittamista harkitaan. Sekin on siis ainakin kymmenen vuoden päässä.”
Tavaraliikenne radoilla on viime vuosina vähentynyt. Myös henkilöliikenteen verkosto on kattava, kun Pohjanmaan-radan kunnostus pikku hiljaa valmistuu.
Korjauksen tarpeessa olisi Turun ja Helsingin välinen rantarata.
”Se kulkee vielä kaikkien niittyjen ja notkojen läpi. Jos rata olisi suora ja nopea, matka-aika lyhentyisi puolella tunnilla.”
Nykyisin aikaa kuluu noin kaksi tuntia. Rantaradan kunnostus ei ole tällä hetkellä missään suunnitelmissa mukana.
Pääpiirteissään Suomen rataverkosto on rakennettu jo 50 vuotta sitten.
AIMO VAINIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
