Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Uusi hybridiharvesteri rullaa markkinoille kovien odotusten saattelemana – Logset tavoittelee reilua lisäystä metsäkonemyyntiinsä

    Metsäkonevalmistaja Logset esitteli viime viikolla uuden harvesterinsa tehtaallaan Mustasaaren Koivulahdessa. Logset 8H GTE Hybrid rullasi yleisön ihailtavaksi aplodien ja kovien odotusten saattelemana.
    Logsetin testikuljettaja Kari Kangas ohjasi uuden hybridiharvesterin kutsuvierasyleisön tarkasteltavaksi. Uutuus esiteltiin Logsetin tehtaalla Mustasaaren Koivulahdessa, johon on rakennettu rata testauksia varten.
    Logsetin testikuljettaja Kari Kangas ohjasi uuden hybridiharvesterin kutsuvierasyleisön tarkasteltavaksi. Uutuus esiteltiin Logsetin tehtaalla Mustasaaren Koivulahdessa, johon on rakennettu rata testauksia varten. Kuva: Johannes Tervo

    ”Tämä hybridiharvesteri on kaikkien aikojen tärkein tuotteemme”, sanoo Logsetin hallituksen puheenjohtaja Tapio Nikkanen.

    Hän odottaa, että uutuus lisää Logsetin harvesterimyyntiä merkittävästi. Vuonna 2018 yhtiö myi noin 40 metsäkonetta.

    ”Ajokoneet mukaan laskettuna myimme viime vuonna vähän yli sata Logsetia 24:ään eri maahan.”

    Tämän vuoden tavoite on 20 prosentin lisäys liikevaihtoon.

    Logsetin hallituksen puheenjohtaja Tapio Nikkanen lähettää Säätytalon hallitusneuvottelijoille pk-yritysten terveiset. ”Muistakaa yksityisiä pk-yrityksiä. Me työllistämme, me palkkaamme lisää väkeä."
    Logsetin hallituksen puheenjohtaja Tapio Nikkanen lähettää Säätytalon hallitusneuvottelijoille pk-yritysten terveiset. ”Muistakaa yksityisiä pk-yrityksiä. Me työllistämme, me palkkaamme lisää väkeä." Kuva: Johannes Tervo

    Uutuuskoneen ensiesittely kiinnosti, Koivulahteen oli saapunut jälleenmyyjiä 16 maasta. Myös myynti on alkanut rohkaisevasti.

    "Ensimmäinen meni Suomeen. Sen jälkeen tehtiin välittömästi kaupat kahdesta koneesta. Toinen ostettiin Saksaan, toinen Britanniaan", Nikkanen iloitsee.

    Uusi harvesteri sijoittuu kokoluokkaan, joka on Suomessa metsäkoneiden kilpailluin mutta myös myydyin.

    ”Sama pätee maailmanlaajuisesti. Tämän kokoisia koneita ostetaan eniten kaikilla mantereilla.”

    Monikäyttöisyys on tärkein syy suosioon: päätehakkuiden lisäksi tämän koon koneet soveltuvat harvennuksiin.

    "Uskallan väittää, että uutuutemme on maailman ympäristöystävällisin metsäkone", sanoo ohjelmistojen ja automaation kehityspäällikkö Jouni Kytövaara.
    "Uskallan väittää, että uutuutemme on maailman ympäristöystävällisin metsäkone", sanoo ohjelmistojen ja automaation kehityspäällikkö Jouni Kytövaara. Kuva: Johannes Tervo

    Ohjelmistojen ja automaation kehityspäällikkö Jouni Kytövaara on osallistunut keskeisesti uutuusharvesterin suunnitteluun.

    ”Tässä on sekä diesel- että sähkömoottori. Ne on yhdistetty samaan akseliin”, hän kertoo voimanlähteestä.

    Ratkaisu säästää polttoainetta ja vähentää päästöjä mutta takaa maksimaalisen voiman tilanteisiin, joissa voimaa tarvitaan. Sähkömoottori tulee dieselin avuksi saumattomasti, viive on millisekunteja.

    ”Kuljettajan ei tarvitse huolehtia lisävoiman käyttöönotosta. Se tapahtuu automaattisesti. Lisävoima ohjautuu sekä ajo- että työhydrauliikalle.”

    Kytövaara kertoo, että Logset siirtyi heti tämän vuoden alussa käyttämään Stage 5 -normiston mukaisia moottoreita. EU:ssa normisto astuu asteittain voimaan tänä ja ensi vuonna. Stage 5 määrittelee työkoneiden pienhiukkaspäästöille aiempaa tiukemmat rajat.

    ”Tämän hybridiharvesterin moottori täyttää uudet vaatimukset. Uskallan väittää, että uutuutemme on maailman ympäristöystävällisin metsäkone", Kytövaara sanoo.

    Nyt esitelty metsäkone on Logsetin toinen hybridiharvesteri. Ensimmäinen oli maailman suurimmaksi pyörillä liikkuvaksi harvesteriksi tituleerattu 12H GTE Hybrid, jonka valmistus alkoi 2016.

    Vaasan kupeessa Mustasaaren puolella toimiva Logset valmistautuu toimitilojensa laajennukseen. ”Seinät alkavat tulla vastaan", Tapio Nikkanen sanoo.
    Vaasan kupeessa Mustasaaren puolella toimiva Logset valmistautuu toimitilojensa laajennukseen. ”Seinät alkavat tulla vastaan", Tapio Nikkanen sanoo. Kuva: Johannes Tervo

    "Ympäristöystävällinen teknologia on nostettu Logsetin strategian kulmakiveksi", Tapio Nikkanen kertoo.

    Hallituksen puheenjohtajuuden lisäksi hän hoitaa tällä hetkellä Logsetin toimitusjohtajan tehtäviä. Yhtiön uusi toimitusjohtaja Tommi Ekman aloittaa syksyllä. Ekman tulee Logsetin palvelukseen John Deereltä.

    ”Olemme palkanneet myös uuden talousjohtajan. Hänen nimeään en valitettavasti voi vielä julkistaa. Myyntiämme Brasiliassa lähtee vetämään suomalainen ammattilainen. Kanadan myyntitiimiimme on valittu kolme työntekijää”, Nikkanen kertoo viimeaikaisista rekrytoinneista.

    Säätytalon hallitusneuvottelijoille hän haluaa lähettää pk-yritysten terveiset.

    ”Muistakaa yksityisiä pk-yrityksiä. Me työllistämme, me palkkaamme lisää väkeä."

    Logsetin henkilöstön määrä on kipuamassa yli sadan. Tällä hetkellä kokonaisvahvuus on 96 työntekijää.

    Logset 8H GTE Hybrid on yrityksen toinen hybridiharvesteri. Viimeviikkoinen tuotejulkistus kiinnosti: Mustasaaren Koivulahdessa sijaitsevalle tehtaalle oli saapunut jälleenmyyjiä 16 maasta.
    Logset 8H GTE Hybrid on yrityksen toinen hybridiharvesteri. Viimeviikkoinen tuotejulkistus kiinnosti: Mustasaaren Koivulahdessa sijaitsevalle tehtaalle oli saapunut jälleenmyyjiä 16 maasta. Kuva: Johannes Tervo

    Logsetin liikevaihto oli viime vuonna noin 40 miljoonaa euroa.

    ”Tämän vuoden tavoite on 20 prosentin lisäys liikevaihtoon”, Nikkanen kertoo.

    Vaasan kupeessa Mustasaaren puolella toimiva Logset valmistautuu toimitilojensa laajennukseen.

    ”Seinät alkavat tulla vastaan. Hallissa on rakennuspaikka yhdeksälle koneelle kerrallaan. Lisätila on tarpeen.”

    Yhtiön tilauskanta on ennätyksellinen, Nikkanen kertoo. ”Tilauksia on sisässä runsaan 20 miljoonan euron arvosta.”